Що буде з цінами на пальне в Україні цього літа

Цінники на українських автозаправних станціях впевнено лізуть догори. За прогнозами експертів, подорожчання триватиме і надалі. То скільки доведеться платити за літр пального, дізнався Центр громадського моніторингу та контролю.
Середня ціна — в межах 60 гривень
Лише за минулий тиждень дизель на українських АЗС подорожчав на гривню, а бензин — на цілих дві. За словами директора, Консалтингової групи А-95 Сергія Куюна, це подорожчання зумовлене суттєвим зростання світових цін на нафту — з 65 до 75 доларів за барель.
“Я думаю, що ще пару гривень бензин може додати й дизельне пальне, я думаю, що теж гривня-півтори. Думаю, що протягом тижня цілком можливо, що це станеться”, — прогнозує Куюн.
Попри це, значного стрибка цін експерт не передбачає і певен, що середня ціна залишиться в межах 60 грн за літр бензину.
“Компанії не захочуть переходити цю межу, будуть триматися до останнього. Ціни на ринку — у великому діапазоні. Відповідно, частина мереж може перетнути 60 грн, але решта буде 57–58 грн. Тобто середня ціна за 60 грн не перейде”, — пояснив він.
Також на його думку, якщо ціна на нафту на світових ринках повернеться до попередніх значень, то і бензин на українських АЗК подешевшає слідом за нею.
Причина зростання — війна на Близькому Сході
Менш оптимістичний у своїх прогнозах засновник групи компаній “Прайм” Дмитро Льоушкін. За його словами, ціни на бензин та дизель можуть зрости на близько 5 гривень за літр через подорожчання нафти та газу на світових ринках, а також зростання курсу євро.
“Можемо говорити що ціни мають потенціал зростання до 5 гривень на літр на сьогодні по бензину та дизелю, і 3,5-4 гривні — по газу. По газу, можливо, трохи менше, оскільки падають його продажі через “наступ електричок” (поширення електромобілів, — ред). Тому, можливо, газ будуть намагатися підкручувати”, — розповів Льоушкін.
Ще однією причиною, яка матиме вплив на ціни, експерт називає бажання гравців ринку підвищити свій прибуток — різницю між закупівельними цінами на паливо та його роздрібною вартістю на АЗС.
На думку аналітика консалтингової компанії “НафтаРинок” Олександра Сіренка, ринок пального в Україні дуже чутливий до інформаційного тиску і змін у геополітичному середовищі. Як тільки з’являється новий ризик, одразу цінники на АЗС починають зростати. Причиною ж нинішнього зростання він називає ескалацію конфлікту на Близькому Сході, і як наслідок — загрозу блокування Ормузької протоки — ключового маршруту для транспортування нафти.
Те, що нафта (а з нею й ціни на пальне) може рости в ціні і далі, припускає й директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко.
“Якщо брати базовий сценарій, що не буде масованої атаки на судна в Ормузькій затоці, конфлікт буде продовжуватися декілька тижнів в середній напруженості, такий, як він зараз приблизно є. І тоді ціна може бути на такому рівні — 75-80 доларів плюс-мінус декілька відсотків (за барель)”, — пояснив експерт.
Якщо ж ситуація в регіоні загостриться, зокрема, якщо Іран розпочне військову відповідь або заблокує протоку, ціни можуть піднятися ще вище, певен Омельченко.
А що з біопаливом?
Між тим, Верховна Рада відтермінувала до 1 січня 2026 року вступ у дію штрафів для АЗС за недотримання частки 5% біоетанолу до складу бензинів. 16 червня цю правку терміново ухвалили на засіданні податкового комітету. Як розповіла на своїй сторінці у соцмережі народна депутатка Ніна Южаніна, першим аргументом для такого рішення учасники засідання називали необхідність швидкої заміни втрачених потужностей одного із НПЗ. Як зазначала Южаніна, цей завод раніше постачав на ринок у межах 25-33% бензину і до 10% дизелю. Другим аргументом депутати наводили те, що цей обсяг пального можна закупити у Греції чи Туреччині — а звідти його постачатимуть без частки біоетанолу.
Сергій Куюн, в свою чергу, серед причин відтермінування називає те, що Україна увійшла в сезон підвищеного споживання пального, а європейські виробники бензину — наші постачальники — задовільнити цей попит не можуть. Адже для України мають виробляти бензин з вмістом етанолу 5%, тоді як для себе роблять 10%.
“А по біо процес буде йти, точно знаю, що дехто розпочав проектування потужностей для змішування бензину зі спиртом в Україні (наразі більшість трейдерів віддають перевагу імпорту готової суміші). А в цілому вважаю, що це гарна нагода переходити з наступного року на Е10. Буде легше купляти і будемо більше споживати свого продукту. Споживач це ніяк не відчує, а стимул економіці надасть непоганий”, — написав Куюн на своїй сторінці у соцмережі.
Також додав, що необхідні обсяги бензину до кінця літа вже законтрактовані, тому дефіциту не буде.
Нагадаємо, із 1 травня цього року набрала чинності вимога про обов’язкове додавання до бензину 5% біоетанолу — “спирту” з рослинної сировини. За словами посадовців, впровадження такого пального позитивно вплине на українську екологію та економіку.
Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.
ОСТАННІ НОВИНИ
- Під обстрілами та в руїнах: як працює Червоний Хрест у Харкові
- Нічна атака на Харків: руйнування, постраждалі та оперативна допомога мешканцям
- У Харкові мотоцикліст в’їхав у тролейбус: водій загинув
- На Харківщині чоловік систематично ґвалтував своїх падчерок
- Масштабна атака рф на Дніпропетровщину 24 червня: десятки жертв і серйозні руйнування