
З 1 травня українські мережі АЗС почали продавати бензин з біоетанолом. Про що саме йдеться, з’ясовував Центр громадського моніторингу і контролю.
Нові правила
Запровадити пальне з біоетанолом в Україні вирішили ще у 2024 році: тоді Верховна Рада схвалила необхідні зміни до законодавства. Перейти на таке пальне Україна мала в рамках євроінтеграції. Адже як кандидат на членство в ЄС — має впроваджувати європейські норми. Ще одна причина нововведення — екологія. Біоетанол чистіший за викопне пальне, тож під час згоряння виділяє менше шкідливих речовин. Йдеться і про потенційне зниження енергетичної залежності (адже ініціатива дозволить нашій країні імпортувати менше нафтопродуктів), і про перспективи для українських аграріїв (біоетанол можна виготовляти з зернових та цукрових культур, які вирощують у нашій державі).
За правилами, які почали діяти з 1 травня, українські мережі АЗС мають продавати бензин з вмістом біоетанолу не менше 5%. Додавати біоетанол мають до всіх бензинів, крім марок з октановим числом 98 та вище. Винятки зроблять лише для палива Міністерства оборони та Державного резерву.
Досвід інших країн
Додавання біоетанолу – світова практика, яка працює вже десятки років у США, ЄС, Бразилії та інших країнах. Це стосується і сусідів України: відповідні норми набули чинності у Польщі, Словаччині та Румунії два роки тому. Держави Європи застосовують пальне з 5-відсотковим та 10-відсотковим вмістом біоетанолу. А от у Бразилії частка спирту у пальному може сягати й 80%.
Україна також має досвід використання пального з певним відсотком спирту: на наших заправках воно почало з’являтися ще у 2022 році.
Звідки братимуть пальне
Технологія виготовлення біобензину передбачає, що пальне змішують зі спиртом на нафтобазах, а вже звідти поширюють готовий продукт. Втім, через повномасштабне вторгнення гравці українського ринку пального перспективи власного виробництва відтермінували. Тож поки що нове пальне імпортуватимуть з Європи.
“Багато мереж АЗС в Україні до кінця цього року уклали контракти із європейськими НПЗ щодо купівлі бензину із біоетанолом. Коли ці контракти закінчаться, ми будемо брати з ЄС лише бензини та додавати наш біоетанол в Україні”, — розповів у коментарі “РБК-Україна” аналітик компанії “НафтоРинок” Олександр Сіренко.
Небезпеки біоетанолу
Значна частина автомобілів, на яких їздять українці, імпортована з Європи та США. Тож, за словами експертів, у техніки не мало б виникати проблем з використанням біоетанолу. Загроза криється в іншому: такий тип пального дуже добре абсорбує воду.
“Після цього бензинова суміш розшаровується і втрачає свої експлуатаційні властивості. Постачальник може купити якісний Е5, але якщо в нього в бензовозі, резервуарі на нафтобазі або на АЗС є мізерні залишки води, іржі або дрібного бруду — будуть проблеми”, — розповів у коментарі “Економічній правді” директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн.
Значна частина великих гравців до змін підготувалася: почистили свої резервуари перед заповненням їх новою сумішшю. Однак, перевірити рівень підготовки малих заправок наразі нереально, наголошують експерти.
“Порада для власників авто — використовувати великі та відомі бренди, адже є сподівання, що вони провели належні підготовчі роботи”, — зазначає у коментарі “РБК-Україна” аналітик компанії “НафтоРинок” Олександр Сіренко.
Питання до якості пального може виникнути і через те, що механізм перевірок щодо вмісту біоетанолу наразі відсутній.
“Держекоінспекція поки не буде штрафувати за торгівлю бензином без біоетанолу. Для цього потрібна затверджена форма протоколу про відповідне правопорушення, якої ще немає”, — цитує видання “Нафто Ринок” першого заступника Голови Держекоінспекції Дмитра Зарубу.
Як зміняться ціни
Біоетанол у пальному може вплинути на вартість бензину. Адже для європейських країн здебільшого виготовляють пальне з 10% домішок. А 5-відсотковий вміст європейці робитимуть спеціально для нашої держави.
“За це вони з нас просять 15-25 доларів за тонну. Це означає здорожчання літра на 50-80 копійок. Сподіваюся, що через падіння цін на нафту ми в травні отримаємо мінус три гривні на літрі і ніхто нічого не помітить”, — каже у коментарі “Економічній правді” директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн.
Якщо ж Україна у майбутньому сама почне додавати біоетанол у пальне, ціни знизяться ще більше. Наша держава лише минулоріч експортувала до Європи 99 тисяч тонн етанолу. Зокрема, й того, з якого виготовлятимуть новий бензин.
Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.
ОСТАННІ НОВИНИ
- Харків у травні (фоторепортаж)
- Основ’янське озеро під загрозою: громада проти видобутку піску
- Полюбити серцем і стати господарем. У міському центрі поводження з тваринами чекають на небайдужих
- Україна повернула 205 захисників з полону: серед них — 7 воїнів з Харківщини
- У Харкові з початку року зареєстрували майже 3,4 тисячі нових ФОПів