ЕТНО-STEM: мистецтво творить майбутнє!
Щороку перед випускниками шкіл постає питання: «Що робити далі: йти працювати чи вступати до закладів вищої освіти?». Довідники перенасичені інформацією щодо переліку навчальних закладів, спеціальностей і спеціалізацій… Телебачення, газети, метро, Інтернет – звідусіль школярів атакують рекламні оголошення про проведення Днів відкритих дверей та інших профорієнтаційних заходів…Чи варто витрачати усе життя на пошук власного «Я» та відповідного рівня зарплатні? Може, слід отримувати задоволення від життя та приносити користь для суспільства і країни, обравши професію за покликом душі?! У вирішенні цього питання Харківський міський центр зайнятості оптимізує свою діяльність за різними напрямками в рамках Програми державної служби зайнятості щодо професійної орієнтації молоді на 2017-2020 рр.
«Сьогодення вимагає нових підходів та пошуку нових шляхів у проведенні профорієнтації юнаків, бо саме їм будувати майбутнє нашої країни і жити в ньому, – розповідає Сергій Піженко, директор Харківського міського центру зайнятості. – У майбутньому з'являться професії, які зараз навіть уявити важко, всі вони будуть пов'язані з високими технологіями і високотехнологічним виробництвом. Тому виникає питання – як сьогодні підготувати фахівців, спроможних у майбутньому відповідати цим потребам? По всьому світові запроваджується STEM-освіта, яка змінює ставлення учнів до освіти, готує їх до успішного працевлаштування. Адже STEM-освіта не лише спрямовує увагу на природничо-науковий компонент навчання та інноваційні технології, але й активно розвиває творчу складову особистості та критичне мислення. Наш центр вже провів для школярів низку таких заходів за перспективними галузями. І сьогодні, напередодні Дня вишиванки, ми запросили до творчої співпраці Харківський вищий коледж мистецтв, Харківський коледж текстилю та дизайну, Українську інженерно-педагогічну академію, Харківську гуманітарно-педагогічну академію та Харківський центр професійно-технічної освіти державної служби зайнятості, які є багатофункціональними, високопрофесійними, конкурентоспроможними навчальними закладами».
Структурними елементами ЕТНО-STEMу стали: святковий концерт до Дня вишиванки, Етно-виставка від провідних роботодавців та навчальних закладів Харкова, воркшопи та інклюзивні Етно-посиденьки у Інклюзивному коворкінгу «Доступна занятість».
У святковому концерті взяли участь творчі колективи Харківського вищого коледжу мистецтв: ансамбль народних інструментів «Музичні барви» (кер. Т. Стрілець), ансамбль бандуристів (кер. С. Ніколенко), фольклористичний гурт «Слобожаночка» (кер. Засл. артистка України О. Шишкіна), вокальний ансамбль «Гармонія» (кер. О. Кобзєва). Прозвучала музика і пісні зі скарбниці музичної культури, а також твори сучасних українських композиторів. Вадим Левенко (кер. А. Бурдов) прочитав поетичне слово Василя Симоненка, яке надихнуло його на виконання авторської поезії, присвяченої Україні. Головна ідея концерту полягала в тому, що українське національне коріння – безмежний мистецький світ, животворне, ніколи не всихаюче джерело духовності нашого народу.

.jpg)
Після концертної програми школярі були запрошені на воркшопи, під час яких отримали нові знання та навички. У холі першого поверху було розташовано етно-виставку від провідних роботодавців та навчальних закладів Харкова. Виставку супроводжував виступ ансамблю бандуристів Харківського вищого коледжу мистецтв під керівництвом Світлани Ніколенко. Студенти Харківського вищого коледжу мистецтв розповіли учням про українські народні інструменти: бандуру, цимбали, баян, акордеон, домру, бубон, сопілку, а також скрипку та гітару – історію їх виникнення; майстрів, які вдихнули життя в інструмент; історію розвитку української музики від давніх часів до сьогодення. Діти мали змогу відчути себе справжніми музикантами.

.jpg)

.jpg)
«Народна музика – це геніальна музика, яка створювалась народом протягом століть, вона в нас в генах закладена, – розповідає Світлана Ніколенко, керівник спеціалізації «Народне інструментальне мистецтво» ХВКМ, учасниця воркшопу. – Народна музика, звичайно, найкраща, але сучасній людині, яка живе в такому насиченому світі, важко зупинитися, подумати, послухати, розслабитися, весь час в темпі. Та все ж таки українські народні інструменти переживають новий період відродження і набувають все більшої популярності серед молоді».
Студенти Харківського коледжу текстилю та дизайну та Української інженерно-педагогічної академії надали можливість доторкнутися до народного мистецтва, а саме: до вишивки, яка прикрашала українські рушники та вишиванки, спробувати себе у вівчарстві (техніка валяння з вовни) та створити оберіг для родини – ляльку-мотанку.


У квітні 2018 р. у Харківському міському центрі зайнятості стартував проект зі створення Інклюзивного коворкінгу «Доступна зайнятість». Його мета — забезпечення рівного доступу кожної людини до інформації щодо зайнятості, надання можливостей для дистанційного навчання, допомога у започаткуванні чи розвитку бізнесу та працевлаштуванні. Створена зона доступності та комфорту має допомогти соціалізації людей з інвалідністю.
В інклюзивних етно-посиденьках взяли участь учні КЗ «Харківської загальноосвітньої санаторної школи-інтернату №11», КЗ «Харківського спеціального навчально-виховного комплексу ім. В.Г. Короленка», а також студенти Української інженерно-педагогічної академії, Харківської гуманітарно-педагогічної академії ДВНЗ «Харківського коледжу текстилю та дизайну». Студенти КЗ «Харківський вищий коледж мистецтв» різних курсів та різних спеціальностей: Катерина Мироненко та Сніжана Ясеницька (спеціальність «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»), Маргарита Фролова (спеціалізація «Народне пісенне мистецтво»), Вікторія Цикало (спеціальність «Сценічне мистецтво»), Анатолій Кочковой (спеціалізація «Народне інструментальне мистецтво») – лауреати та дипломанти інтегрованих фестивалів та конкурсів творчості різних рівнів – презентували свій навчальний заклад та продемонстрували отримані за період навчання творчі навички у різних жанрах мистецтва. Присутні школярі жваво цікавились питаннями складності навчання, наявністю пільг при вступі, пристосованості приміщення для осіб з інвалідністю різних нозологій тощо.
«Інклюзивна освіта – термін, який давно увійшов в життя освітян, – говорить Ольга Шахман, завідувач практичного навчання ХВКМ, учасниця Інклюзивного коворкінгу. – Сьогодення вимагає пильнішої уваги до потреб людей з інвалідністю. У нашому коледжі ми сприяємо самовизначенню і самореалізації таких студентів, інтеграції їх у суспільство засобами мистецтва. Толерантність і професіоналізм – головні приоритети нашого педагогічного колективу у роботі. Але на жаль, багато чинників гальмують розвиток інклюзії у вищій школі, зокрема мистецького спрямування».






ХВКМ активно долучається до STEM-освіти. ІТ-технології активно використовуються у вивченні мистецьких дисциплін. Так на спеціальності «Музичне мистецтво» студентів-інструменталістів та вокалістів навчають не тільки музикувати, але й використовувати комп'ютерні програми для створення творів, запису нотного матеріалу, зміни тональності пісні тощо. На спеціальностях «Сценічне мистецтво» та «Хореографія» традиційні важкі і пересувані декорації та художнє оформлення сцени для театральних вистав та постановок балетів замінюються мобільними яскравими футажами. Світлове та музичне оформлення видовища завдяки новітнім технологіям та обладнанню стає більш насиченим та баготограним. На спеціальності «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа» комплекс навчальних дисциплін, пов'язаний з комп'ютерними технологіями, переформатовує професії секретаря, діловода, біблеотекаря, архівіста.
«Освіта – віддзеркалення майбутнього країни. Чому STEM-освіта так актуальна сьогодні? – говорить Любов Морозко, директор Харківського вищого коледжу мистецтв. – У STEM-освіті активно розвивається креативний напрямок, що включає навчальні дисципліни мистецького спрямування. Майбутнє, засноване виключно на науці, навряд чи когось порадує. Але майбутнє, яке втілює синтез науки і мистецтва, хвилює нас вже зараз. Саме тому наш педагогічний колектив, замислюючись над проблемою виховання майбутніх поколінь, паралельно з наданням повної базової освіти займається оновленням змісту та активним розвитком arts-дисциплін, що стимулюють формування навичок креативності у студентів. Гасло нашого коледжу змінює ставлення до навчання в цілому, бо ми вважаємо, що саме «Мистецтво творить майбутнє!»