Гральний бізнес у законі. Чи виграє держава?
Історія однієї заборони
Понад 10 років український гральний бізнес працює у тіні. Офіційно він поза законом від 15 травня 2009 року. Тоді за заборону грального бізнесу в Україні віддали голоси 340 депутатів, а тодішній прем’єр Юлія Тимошенко особисто лобіювала це питання. Поштовхом для цього стала трагедія у Дніпрі, де під час пожежі в гральному клубі загинуло десятеро людей.
Закон заборонив організацію азартних ігор, встановивши штраф за порушення – 8000 мінімальних заробітних плат з конфіскацією грального обладнання. Проте у законі залишилась лазівка. Він дозволив проведення лотерей і гру на автоматах типу «кран машина», які не відносяться до азартних ігор. Тож казино змінили вивіски на «лотереї» та «інтернет-клуби» і почали працювати нелегально. Крім того, чимала частина грального бізнесу пішла в онлайн.
«Заборона офлайн грального бізнесу жодним чином не обмежує онлайн гральний бізнес, зокрема, сайтів, сервери яких зареєстровані за межами України», – зауважує виконавчий директор Центру економічної стратегії Гліб Вишлінський.
Попри те, що гральний бізнес працює в обхід закону, правоохоронці «не помічають» цих казино. Ба більше, як стверджує голова ГО «Підтримки легалізації грального бізнесу в Україні» Олена Мочалова, нелегальний ринок існує завдяки співпраці з силовиками.
Як легалізуватимуть?
Тексту законопроекту щодо легалізації грального бізнесу поки нема, але команда президента вже озвучила кілька основних концепцій. За словами глави парламентського комітету з питань фінансів, податкової та митної політики Данила Гетманцева, ринок грального бізнесу повинен ділитися на два сектори: масовий і казино.
«Якщо це казино, то повинні бути обмеження, наприклад, не менше рівня п’ятизіркових готелів. Щоб таке казино підтягувало розвиток всієї готельної галузі України. При цьому треба встановити жорсткі стандарти для п’яти зірок, не такі, як зараз. Друге – масові ігри, які повинні бути обмежені за кількістю операторів. Ці оператори повинні працювати під жорстким контролем держави в системі електронного обліку кількості ставок», – пояснює Гетманцев.
Аби контролювати операторів було простіше, розглядається варіант територіального обмеження, наприклад, розміщення казино тільки в курортних зонах.
«Розглядається варіант чорноморського узбережжя. Паралельно триває дискусія про те, чи можна дозволити те саме в інших містах – у Києві, Харкові», – розповідає радник Зеленського Олег Устенко.
У президента наголошують, що такий територіальний принцип є поширеною світовою практикою. Наприклад, у Китаї всі азартні розваги винесені в два місця – Гонконг і Макао. Так само у США найбільшим ігровим центром є Невада.
Економічні вигоди та ризики для ігроманів
Загалом експерти підтримують можливість легалізації азартних ігор, проте зауважують, що закон має бути виваженим.
«По-перше, закон повинен визначити, хто встановлює правила, по-друге, хто контролює їх дотримання. Наприклад, за ухилення від сплати податків і подібні грубі порушення повинна передбачатися кримінальна відповідальність. Такі злочини повинен розслідувати спеціальний орган досудового розслідування злочинів у сфері фінансів», – наголошує директор з наукового розвитку Центру політико-правових реформ Микола Хавронюк.
Крім того, слід чітко прописати умови, яким мають відповідати зони, де дозволено гральні заклади. В іншому випадку, експерти побоюються, що будь-яке місто захоче оголосити себе курортною зоною, і набудувати ігрових закладів.
«Треба розуміти, що у бідній країні у зону ризику можуть потрапити ігромани, залежні люди. Для того, щоб цей ризик мінімізувати, потрібно обмежити доступ у ігрові заклади», – погоджується Устенко.
Експерти наголошують, що гральний бізнес вийде з тіні тільки за умови прозорої роботи правоохоронних органів. Так, заступник виконавчого директора київського Центру економічної стратегії Дмитро Яблоновський впевнений: «Ухвалення ще одного закону недостатньо. Потрібна політична воля і діяльність правоохоронних структур, бо всі нелегальні казино отримали індульгенцію від правоохоронних структур і за таких умов працюватимуть і надалі».
На думку економістів, легалізація казино може принести чималі кошти до державного бюджету. За попередніми прорахунками, чисті надходження можуть складати від 7 до 12 млрд грн за рік. Водночас не варто чекати від легалізації азартних ігор швидкого економічного дива, бо попереду довгий і складний шлях правового регулювання.