Вчитися все життя
НЕ ПОТРЕБУЄ ПРЕДСТАВЛЕННЯ
«Дозвольте представити людину, яка не потребує представлення, — Валерія Миколайовича Алтухова, заслуженого діяча мистецтв України, доцента кафедри оркестрових духових інструментів та оперно-симфонічного диригування Харківського національного університету мистецтв ім. І. П. Котляревського, директора цієї чудової школи, — звернулася до аудиторії заступник директора НМЦПК Вікторія Каніщева, відкриваючи семінарське заняття. — Сьогодні він проведе для вас майстер-клас за темою «Сучасний погляд на проблеми виховання учнів класу духових інструментів».
Дійсно, ім’я українського музиканта, кларнетиста, педагога, науковця, професора Валерія Алтухова добре відоме не лише в Україні, але й серед світової музичної громадськості. Його заслуги відзначені Почесною грамотою Кабінету Міністрів України. Входження до збірки «500 впливових особистостей» у межах національної іміджевої програми «Лідери XXI століття», неодноразове присвоєння почесного звання «Харків’янин року», низка лауреатських звань, творчих премій, запрошення до складу журі багатьох міжнародних конкурсів (серед них і найавторитетніший міжнародний конкурс кларнетистів ім. Карла Нільсена в Данії, за 40-річну історію якого український музикант вперше був удостоєний честі стати членом журі) – все це віхи визнання.
Саме за ініціативою В. Алтухова у Харкові в 1992 році було започатковано міжнародний конкурс юних піаністів Володимира Крайнєва (їх проведено вже 11), пройшло два міжнародних конкурси скрипалів ім. Богодара Которовича, 20 міжнародних фестивалів «Музика — наш спільний дім», 20 міжнародних літніх фестивалів «В гостях у Айвазовського».
В. Алтухов постійно проводить майстер-класи, їх географія достатньо широка: це Бєлгород, Феодосія, Чернівці, Мінськ, Житомир, Запоріжжя. Зазвичай, не обділені увагою і харківські музиканти. «Я з великою приємністю прийняв запрошення директора навчально‑методичного Центру Тамари Михайлівни Самоварової зустрітися з викладачами шкіл естетичного виховання, — сказав вiн. — До речі, це не перша зустріч, не так давно ми збиралися таким же складом на базі ДМШ № 5».
ВІРНИЙ ШЛЯХ ДО МАЙСТЕРНОСТІ
Більше двох годин спілкування в процесі семінару були наповнені конкретними порадами про перевірені часом ефективні прийоми роботи з учнями класу духових інструментів різного віку, йшлося й про реагування на виклики та тенденції, які з’являються в сучасному музичному мистецтві.
Вихованці педагога від 6–7-річних початківців до студентів мистецького вузу, які взяли участь у майстер-класі, гідно доповнили теоретичну частину та допомогли проілюструвати методичні прийоми, до яких він звертається у процесі навчання.
«Юні музиканти мають щодня грати гами, які є основою для успішного опанування мистецтвом гри на інструменті! — наполягає В. Алтухов. — Для духовиків це надзвичайно важливо, адже ми виховуємо оркестрового музиканта, який має зіграти будь-який пасаж у будь-якій тональності, без оволодіння відповідною технікою гри гам це неможливо».
Особливе місце у порадах знаного музиканта було відведено формуванню учнівського репертуару: «Я даю учням яскраві виразні п’єси, які до вподоби мені, які самому хочеться зіграти, але у разі, не сприйняття їх учнем зразу знімаю. Зазвичай, рекомендую класичні твори. До речі, їх складність не повинна ставати на перешкоді».
Моцарт, Стравінський, Брамс, Шуман, Дебюсі, Вебер, Оленчик, Відман — автори, твори яких він найчастіше рекомендує для виконання своїм талановитим вихованцям.
Представляючи аудиторії свого студента Владислава Петрика, першокурсника ХНУМ ім. І. П. Котляревського, педагог зазначив, що той щойно повернувся з Польщі, де грав у складі університетського оркестру на фестивалі оркестрової музики. Юнак продемонстрував присутнім свою майстерність, блискуче виконавши п’єси Стравінського та «Фантазію» Відмана. «Сподіваюсь, що Владислав продовжить навчання у Парижі», — сказав про нього В. Алтухов.
Ще одна задумка музиканта — скоректувати вектор навчання студентів класу кларнету. «Моя мрія — це підготовка нашим університетом не солістів, а оркестрантів, — розповів вiн. — Такий досвід є за кордоном. До інституту приходять студенти, вже добре володіючи інструментом. Вони починають інтенсивно вивчати оркестрові партії, напрацьовують репертуар і дуже багато гастролюють. У результаті за п’ять років навчання вони накопичують колосальний досвід та оркестрову підготовку і стають дуже конкурентоздатними у своїй професії».
Усі діти талановиті
Музикант впевнений, що саме учні зробили його прізвище відомим на увесь світ. З неприхованою гордістю зауважив, що ніхто з тих, хто опановував кларнет під його опікою, не залишився незатребуваним, не зрадив професії, а багато випускників досягли висот і успішно працюють у складі провідних симфонічних оркестрів України та світу, займаючи там ключові позиції.
«Усі діти талановиті і здатні досягти значних успіхів, справа лише в тому, наскільки досвідчений фахівець займається з ними та які методичні підходи він використовує у процесі навчання», — ділиться своєю точкою зору В. М. Алтухов.
На завершення зустрічі з колегами маестро запропонував частіше спілкуватись, виносити на розгляд різні аспекти педагогічної діяльності, запросив приводити учнів, спільно відслідковувати їх творче зростання. «Усе життя ми повинні вчитися, цього вимагає наша професія», — нагадав наприкінці В. Алтухов.
Приємним сюрпризом для учасників семінару були підготовлені для них подарунки: з рук автора вони отримали навчальний посібник — хрестоматію «Гами і вправи для розвитку техніки гри на кларнеті». Це видання, схвалене Міністерством культури і туризму України для використання в навчально-виховному процесі у вищих навчальних закладах культури і мистецтв ІІІ–IV рівня акредитації, на думку відомих педагогів-кларнетистів України, Росії, Республіки Білорусь є новим словом у методиці навчання гри по фаху «кларнет». Крім того, В. Алтухов вручив усім бажаючим збірку творів Людмили Шукайло для дерев’яних духових інструментів під його редакцією та упорядкуванням.