ПРОЦЕДУРА ОТРИМАННЯ СВІДОЦТВА ПРО СМЕРТЬ, КОЛИ ОСОБА ПОМЕРЛА НА ТИМЧАСОВО ОКУПОВАНІЙ ТЕРИТОРІЇ УКРАЇНИ
Для отримання свідоцтва про смерть особи, яка померла на тимчасово окупованій території України, визначеній Верховною Радою України (АР Крим, м. Севастополь та окремі райони Луганської та Донецької областей), необхідно звернутися до будь-якого відділу державної реєстрації актів цивільного стану в межах території, підконтрольній легітимній владі України, та отримати письмову відмову, яка має бути використана при підготовці заяви до суду.
Подати до будь-якого суду (за межами такої території незалежно від місця проживання заявника) заяву про встановлення факту смерті особи на тимчасово окупованій території України, а разом з нею — належні докази та квитанцію про сплату судового збору.
Заява подається родичами померлого або їх представниками і в ній повинно бути зазначено:
1) який факт заявник просить встановити та з якою метою;
2)виклад доказів, що підтверджують факт смерті (доказами у справі можуть бути пояснення заявників, свідків, письмові докази, речові докази, зокрема звуко- і відеозаписи, висновки експертів).
Така справа розглядається судом невідкладно з моменту надходження відповідної заяви.
За результатами розгляду заяви суд постановляє рішення про встановлення факту смерті особи або (у разі неналежної форми заяви або відсутності вказаних у заяві документів) про повернення заяви, або (у разі недостатніх доказів) про відмову. Суд має роз’яснити порядок оскарження рішення та невідкладно видати копію рішення заявнику (у разі відсутності заявника під час проголошення рішення копію рішення про встановлення факту смерті суд надсилає до відділу державної реєстрації актів цивільного стану для державної реєстрації смерті).
Для отримання свідоцтва про смерть особа подає до найближчого відділу державної реєстрації актів цивільного стану копію рішення суду про встановлення відповідного факту та паспорт громадянина України.
У разі посилання на свідчення свідків заявник повинен переконатись, що вони зможуть з’явитися до суду у день подання заяви про встановлення факту.
До Заяви додаються докази, що підтверджують викладені в заяві обставини, і довідка про неможливість одержання документів та квитанція про сплату судового збору за ставкою 0,2 розміру мінімальної заробітної плати.
Судовий збір не справляється за подання Заяви щодо особи, яка загинула або пропала безвісті в районах проведення воєнних дій або антитеррористичних операцій.
Подання заяв у сфері державної реєстрації актів цивільного стану можливо здійснювати через мережу Інтернет за електронною адресою htpp://drags.minjust.gov.ua/.
Відділами ДРАЦС проводиться державна реєстрація народження та місця проживання дитини з врученням відповідного свідоцтва безпосередньо у закладах охорони здоров’я.
Мін’юст матиме функцію адміністративного оскарження рішень державних реєстраторів та розгляд скарг на дії суб’єктів реєстрації з правом скасовувати їхні рішення. Також після передачі функцій з реєстрації на місця буде запроваджено дворівневу систему оскарження для громадян. Перший рівень — оскарження до головних територіальних управлінь юстиції. Другий — оскарження безпосередньо до центрального апарату Мін’юсту.
Також буде запроваджена система санкцій щодо недобросовісних осіб, які мають право здійснювати реєстрацію. Їх будуть позбавляти сертифікатів доступу до реєстрів.
Загальнонаціональний правопросвітницький проект «Я МАЮ ПРАВО!» реалізується Міністерством юстиції у співпраці з системою безоплатної правової допомоги, територіальними органами юстиції, за підтримки юридичних клінік, міжнародних донорів та партнерів.Мета проекту — підвищити юридичну грамотність українців та сформувати нову правову культуру в суспільстві. Це масштабна реформа правової свідомості, яка забезпечить сталий розвиток України як сучасної демократичної держави.
Начальник відділу ДРАЦС по Слобідському
та Основ’янському районах у місті Харкові
ГТУЮ у Харківській області Т. А. Вдовіна