До Харкова приїхав український кінознавець Сергій Гавриленко
Сьогодні кіно є невід’ємною частиною життя людини - це і дозвілля, і потужний інформатор. Але мало хто знає, в кінці дев’ятнадцятого століття цей термін тільки-но починав зароджуватись серед кіно-винахідників. А перші спроби зафіксувати рухоме зображення з’являлись ще задовго до цього. Про це та інше говорили на майстер класі « Археологія кіно» в рамках кінофестивалю «Харьковская сирень. Поскріптум».
Сергій Гавриленко історик та теоретик кіномистецтва
-Не просто факт появления: 1895 год братья Люмьер на бульваре Капуцинок, 14, Гранд-кафе, первый коммерческий показ. Да это хорошо. Но как человечество подошло к этому моменту, вот это важно знать. Мало того я хочу сегодня дать возможность самим участникам мастер класса взять все это в ручки, покрутить, посмотреть, и увидеть воочию как все это работает.
Сергій Гавриленко говорить, експонати привезені з Києва, це лише не велика частка його власного експозиційного фонду, який вже налічує більше шестиста п’яти різних історичних кіно пам’яток.
Сергій Гавриленко історик та теоретик кіномистецтва
-Первые фильмы на шестнадцать миллиметров двадцатых годов уже на безопасной пленке, ну это первые копии для домашнего просмотра. Вот такой домашний ручной проектор, с ручкой мы сюда привезли, и привезли одну из копий фильма Чаплина.
Ось ці скляні слайди використовували ще у сімнадцятому столітті. Гавриленко розповідає, тоді демонстрація статичної картинки використовувалась не лише для розваг глядачів. За допомогою схованого ліхтаря, образи фантастичних істот проектувались на клуби диму, стіни чи екрани. Робили це в релігійних цілях: показували віруючим жахи пекла.
Артем Крикун-Труш учасник майстер-класу
-И вот эта информация про то, как монахи демонстрировали чертей и все, что нам сдесь рассказывали, я этого не знал. И не когда не думал, что у кино такая долгая предистория.
Також на майстер класі наочно показали як працює кіноапарат, який було виготовлено за кресленнями харківського винахідника Іосіфа Тимченка. Сергій Гавриленко підкреслив, що готовий створити таку ж копію екземпляру проектора і для Харківського музею з історії кіно. Який планують відкрити в майбутньому саме в кінотеатрі Боммер.
Володимир Миславський український кінознавець
-Потому что место символическое – кинотеатр «Боммеръ», это первый стационарный кинотеатр на территории Российской империи. На месте этого здания стояло помещение, которое сгорело в девятьсот седьмом году, и в этом помещении работал наш легендарный Альфред Федецкий, который является пионером кино. Как вы знаете, он снял первый в Российской империи фильм.
Наталя Сіромаха