"Інфосіті" – інформаційно-аналітичний портал

Незламний балет: як харківські артисти зберегли мистецтво під час війни

YouTube video player

Колись вони виступали на великій сцені Харківського національного театру опери та балету імені Лисенка. Але війна змінила все. Балетна трупа розділилася: одні виїхали в гуманітарний тур Європою, інші залишилися в місті – тренувалися під обстрілами, не знаючи, чи зможуть коли-небудь знову танцювати разом. Але влітку минулого року вони знову об’єдналися. Інша сцена, інші умови – але той самий балет. І та сама незламність.

Один із артистів балету, Роман Тараненко, згадуючи моторошні часи початку повномасштабного вторгнення, розповідає, що про балет тоді навіть і не думав, всю свою енергію він скерував на допомогу іншим.

РОМАН ТАРАНЕНКО АРТИСТ БАЛЕТУ
Коли театр вимушено евакуювали, я залишився тут. Треба було допомагати, так як я живу в передмісті Харкова. Треба було допомагати селищу. І хлопців дуже мало було, тому прийшлося дбати за селище, а не за себе, не за свою професію.

Після майже року без репетицій повернутися до форми було непросто. Але зрештою в рідному Пісочині Роман знову отримав можливість займатися улюбленою справою.

РОМАН ТАРАНЕНКО АРТИСТ БАЛЕТУ
Мене спонукали дітлахи, які у нас в селищі знаходились. Тому що діти нічим не займалися, а я, як би, здобувши своє ремесло, старався передати його наступному поколінню. Тобто дітей з вулиці затягнув до себе, зробили секцію. І займалися.

Олена Шлягіна – ще одна артистка балету, яка залишалася в Україні, попри війну. На початку вторгнення вона з сім’єю виїхала з Харкова. Артистка каже, що думок про балет на той час в неї не було, був сильний страх за сім’ю та за власну країну.

ОЛЕНА ШЛЯГІНА АРТИСТКА БАЛЕТУ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ
Мені здавалося, що це все. Все, Харків у вогні. Коли ми виїхали, перші три місяці я нічого не робила, тому що свідомість перевернута. Десь за півроку я зрозуміла, що все ще буде, все буде добре. Ми жили тоді в Нових Санжарах. Це був дитячий табір, і там зібралися всі ВПО. І ми там організували заняття зі всіх ВПО – діти, дорослі – ми займалися класикою, батман тандю, пліє. Все було добре. Ось тоді я зрозуміла, що треба повертатися.

Щодо іншої частини трупи, то в 22-му році, після двох місяців вимушеної паузи, вона вирушила в гуманітарний тур Європою. Його мета була – збір коштів, привернення уваги світу та розголос про війну в Україні. Першою зупинкою стала Литва, де артисти провели місяць. Вони жили в гуртожитку на спортивній базі, де мали можливість продовжувати тренування.

БОРИС ВЕНДЕРЕВСЬКИХ  АРТИСТ БАЛЕТУ І КАТЕГОРІЇ
В нас було буквально 3 чи 4 дні, щоб зібрати себе та зібрати перший спектакль. Бо тоді ми за 20 днів дали 16 спектаклів у Литві. Якщо звернутися назад, то я не знаю, як ми це пережили. Але тоді, коли всі були на стресі, всі не розуміли, що відбувається довкола, всі були максимально зібрані, всі були активізовані, і просто на адреналіні ми змогли це зробити тоді.

Де б у Європі не виступали харківські артисти, їх усюди зустрічали оваціями.

Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.

ОЛЕНА ШЕВЦОВА МАЙСТЕР СЦЕНИ ХНАТОБ, ЗАСЛУЖЕНА АРТИСТКА УКРАЇНИ
Це завжди були оплески стоячи. І коли після вистави трупа співала гімн, то усі глядачі теж стояли і внімали цьому дійству. Дуже добре сприймали, дуже тепло, щиро, і такий контакт з глядачами, він відчувався з початку вистави до кінця.

Наприкінці літа 23-го року артисти балету, які перебували в Харкові, знову повернулися до тренувань та репетицій вже в самому театрі. Їх було всього четверо. Займатися доводилося не на сцені, а в коридорі, де не було вікон та навіть дзеркала, тому артисти не могли себе бачити.

РОМАН ТАРАНЕНКО АРТИСТ БАЛЕТУ
Не було станків. Ми все це з підручних матеріалів і засобів, так, робили це. У нас, он, стоїть наш красень, де він, величезний самий, з двох пюпітрів  під ноти і станок цей взяли  в залі. Тому що якось триматися, якось тягнутися, розтягуватися нужно було. Ну, робили все, що могли.

Влітку 2024 року, коли в ХНАТОБі вже кілька місяців діяла безпечна сцена Loft Stage, трупа знову об’єдналася. Цей компактний простір пристосований для виступів у воєнний час. Оскільки сцена значно менша за головну, кожну виставу доводиться змінювати: адаптувати постановки, коригувати хореографію та працювати в нових умовах.

ОЛЕНА ШЕВЦОВА МАЙСТЕР СЦЕНИ ХНАТОБ, ЗАСЛУЖЕНА АРТИСТКА УКРАЇНИ
Це дуже складно вийти після великої сцени вийти на маленьку і змогти переробити свої кроки так, щоб вписуватися у цю обстановку. Для постановника це така дуже сумлінна праця, яка поєднує в собі розуміння, скільки акторів  мають находитися на сцені  одночасно. І тому що ми виходимо не в балетній формі, а ми виходимо в костюмах, а костюми це завжди ще якісь дистанції друг до другу. І як для акторів, можу сказати, що спочатку було важко виходити на маленьку сцену, але згодом це вже сталося, привичка така, звичка. І вже розумієш, і на репетиціях координуєш себе, щоб займати менше простору.

Їхні історії дуже різні, але всі вони мають дещо спільне. Для них балет – не просто професія, а спосіб життя. Де б вони не опинилися – у рідному місті, в евакуації, на сцені чи в коридорі без дзеркал – вони продовжують танцювати. Попри всі труднощі, мистецтво залишається з ними, бо без нього вони не уявляють свого існування.

ОЛЕНА ШЛЯГІНА АРТИСТКА БАЛЕТУ ВИЩОЇ КАТЕГОРІЇ
Коли я побачила очі людей, які виходять із зали, наших глядачів, я зрозуміла, що вони відволіклись, вони змінилися. Життя продовжується, і тому ми це показуємо, що треба жити, треба дихати, радіти. І навіть у такій ситуації ми повинні розвиватися.

ОСТАННІ НОВИНИ