Паперові трудові книжки залишаться в історії
Зовсім скоро звичні всім паперові трудові книжки залишаться в історії. В еру інформаційних технологій і загальної компьютерізації всі дані про трудові відносини будуть міститись в електронному реєстрі.
Лариса Гранкіна Начальник управління інформаційних систем та електронних реєстрів Головного управління ПФУ в Харківській області
Постановою Кабінету міністрів України від 27.11.19 Про впровадження електронного обліку трудової діяльності. Наразі в електронному вигляді дані про трудову діяльність працівника зберігаються в реєстрі застрахованих осіб загального реєстру, загальнообов’язкового соціального страхування. Саме ведення реєстру застрахованих осіб покладено на Пенсійний фонд України. Звісно ж у цьому реєстрі ще немає повної інформації про трудовий стаж, але вже цей процесс розпочався.
Основою для реєстру застрахованих осіб є насамперед звіти роботодавців. Такі дані Пенсійний фонд почав збирати з 1998 року з періоду впровадження персоніфікованого обліку.
Крім того у перехідних положеннях проекту закону про працю є дві важливі норми.
Лариса Гранкіна Начальник управління інформаційних систем та електронних реєстрів Головного управління ПФУ в Харківській області
По-перше, з дня набуття чинності закону про працю паперова трудова книжка перестане бути основним документом про трудові відносини. І по-друге, роботодавці протягом 3-х місяців з моменту прийняття закону, повинні будуть віддати на руки своїм працівникам саме паперові трудові книжки.
Тож до набуття чинності нового закону про працю, всі дані з паперових трудових книжок повинні будути внесені до реєстру застрахованих осіб. Кожен пересічний працівник вже сьогодні може зазирнути до своєї електронної трудової книжки. Відповідний сервіс вже працює на веб-порталі Пенсійного фонду України в особистому кабінеті. Для цього потрібні всього дві речі: комп’ютер чи інший пристрій, що має доступ до інтернету та електронний цифровий підпис.
Лариса Гранкіна Начальник управління інформаційних систем та електронних реєстрів Головного управління ПФУ в Харківській області
Також Пенсійним фондом України реалізована можливість аутентифікації на веб порталі засобами GovID (BankID або MobileID). Багато банків цю послугу вже надають своїм клієнтам.
Не варто засмучуватись через відсутність електронного цифрового підпису. Отримати його просто, зазначають фахівці. Треба звернутись до банку, в якому ви обслуговуєтесь – отримуєте на картку з/п або до податкової служби. Процедура безкоштовна. Інформація з реєстру застрахованих осіб використовується не лише Пенсійним фондом, а всіма органами соціального страхування. Тому, наголошують спеціалісти фонду, варто всім громадянам зазирнути в свій особистий кабінет і ознайомитись з інформацією щодо своєї особи. В першу чергу це стосується людей передпенсійного віку - для уточнення і перевірки своїх персональних даних для подальшого автоматичного нарахування пенсії за віком, і тих, хто працює неофіційно та зберігає свою трудову вдома.
Лариса Гранкіна Начальник управління інформаційних систем та електронних реєстрів Головного управління ПФУ в Харківській області
Обов’язку поки нема, але кожен громадянин, якщо в нього на руках трудова книжка, може сам відсканувати її сторінки і передати до пенсійного фонду для накопичення цієї інформації.
У Пенсійному фонді зазначають, що поки що це лише законопроект, але переведення трудових книжок з паперового формату в електронний – неминучий. Тож варто кожному працівнику попіклуватись про наявність своїх даних про стаж роботи у загальному реєстрі застрахованих осіб.