Початок війни. Рятували людей, розвозили ліки. Харків не зупинився і продовжує жити

27.07.2024 18:47   -

Це було страшно, це було вперше і тоді ніхто не розумів чітко як діяти. Це пам’ятають харків’яни. Тоді всі жили лише надією, що це зовсім скоро закінчиться, обстріли припиняться і у Харкові запанує мирне та тихе життя. Проте щоденні бомбардування та вибухи доводили протилежне. Руйнувалися будинки, заклади освіти, комунальні установи, гинули люди. Тоді, у березні 2022 року, керівництвом міста ухвалювалися непрості рішення. Головні з яких, як врятувати людей та як зробити, щоб життя у місті не зупинилось.

ДМИТРО ЛИПОВИЙ ЗАСТУПНИК ХАРКІВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ, ДИРЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
Зразу вранці нас зібрав наш міський голова, був зразу створений штаб. Щодо вирішення таких надзвичайних ситуацій. І перше питання у нас – що робити, як везти людей. Бо було пошкоджено в перші часи багато підстанцій, якийсь рух зупинявся – тролейбуси, трамваї перестали працювати, автобуси, ми розуміємо, це автономний транспорт і з цим було трохи простіше. Але люди, люди не знали куди бігти, куди ховатися, що робити з родинами, це і мешканці міста і ті, хто працює на підприємствах, це звичайні робітники, які також не розуміли, що робити – це йти на роботу чи вивозити свою сім’ю. Коли ми зібралися на штабі стало питання як ми будемо вивозити людей, яку ми збережемо або змінимо маршрутну сітку, бо, як ви знаєте, на Північній Салтівці, яка в першу чергу потрапила під величезні обстріли, там майже все зупинилося. Наряду с тим стало питання – як евакуювати той транспорт, що залишився у нас в різних частинах міста – це трамваї, тролейбуси, немає струму, як їхати, як їх забирати. Трамвай, його не можна якимось способом притягнути в депо і він залишився там. Тоді мер дав таке завдання, за кілька годин розробити схему руху рухомого складу і перше питання, яке ставилось тоді, це – як евакуювати людей, як розвозити гуманітарну допомогу. Тому, якщо ви всі пам’ятаєте, в місті нічого не працювало. Не працювали аптеки, не працювали магазини, навіть ніхто не розумів де купити хліба.

Завдяки тому, додає Дмитро Липовий, що у 2021 році Харківським міським головою було ухвалено рішення про закупівлю рухомого складу, бо за словами Ігоря Терехова міський транспорт повинен бути комунальним, це і врятувало місто від транспортного колапсу у той складний період. Тож саме ці автобуси, всім відомі «Карсани» першими вийшли на маршрути.

ДМИТРО ЛИПОВИЙ ЗАСТУПНИК ХАРКІВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ, ДИРЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
Ми зібрались і сказали так – хто готовий їздити на автобусах у самі гарячі точки, ми не знаємо чим це закінчиться. І ви знаєте, я у той час, у  мене такі патріотичні ноти зіграли, бо я побачив, що не один із водіїв не сказав, що він не поїде. Да, якісь були окремі ситуації, де я розумів, що у кожного своя доля, своя родина… І водії сказали – ставте завдання, яке завдання поставе мер, яке завдання поставите ви – ми все будемо виконувати, ми всі будемо їхати, ми будемо робити все, що ви нам скажете. І це такий момент, це така велика повага до цих людей і все почалося, з першого дня. Їздили на Північну Салтівку, на селище Жуковського, на П’ятихатки. Я пам’ятаю таку ситуацію на П’ятихатках – не було ніякого зв’язку, не було струму і майже найти людей, які ховалися у підвалах, тому що там були постійні обстріли, це була велика проблема. І разом з керівництвом району, разом з водіями ми шукали людей по підвалах. Їхали з початку туди і їх збирали, а потім організовували транспорт по годинах, щоб їх звідти вивезти. Вивозили і ці люди їхали до якихось родичів, їхав до метро. Адже на той час метро працювало в режимі укриття, бо воно зупинилося в перші часи війни. Були ситуації, коли водій їхав на Північну Салтівку, це було трохи пізніше, коли там запрацювали якісь маршрути, і  почалися ракетні обстріли. А як ви пам’ятаєте, це тоді були «касети», «ГРАДи», а водій колись служив в армії і він дуже швидко зорієнтувався. Він сказав, що всім потрібно скоріше покидати автобус, повідкривав усі двері і навіть виносив звідти літніх людей, виштовхував всіх людей і заховав їх всіх за автобус – тоді автобус весь постріляли, проте ніхто не постраждав. Це така у нас була ситуація на Жуковського. Водій – герой!

Трохи адаптувавшись до цієї непростої ситуації, розповідає Дмитро Липовий, вже за пару місяців було розроблено нову схему руху наземного транспорту, що відрізнялась від всім звичної, що була до війни. Бо людям було потрібно їздити, по особистих справах, на роботу чи до родичів, які знаходяться в іншій частині міста. Працювали тільки автобуси, бо контактна мережа була зруйнована вщент. 

Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.

ДМИТРО ЛИПОВИЙ ЗАСТУПНИК ХАРКІВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ, ДИРЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
На той момент, коли все почалось не о яких коштах вартості проїзду не було і мови. Задача була основна – це вивезти, і мер її поставив, займатися вивезенням людей, евакуацією. А тоді, коли у нас вже стало питання, щодо формування маршрутної мережі, ну ми же всі розуміємо, що в такий складний час брати з людей гроші, за проїзд, це не можна було допустити. Тому було прийняття рішення на штабі міським головою про те, що проїзд буде безкоштовний. Це велика допомога людям на сьогоднішній день і зараз, я вважаю, що це дуже великий крок у розвитку нашого міста, це дуже важливий крок в тому, що всі люди, які користуються наземний та підземним транспортом – це для них дуже велика допомога, те, що транспорт на сьогоднішній день безкоштовний.

До війни у місті нараховувалось близько 600 одиниць наземного транспорту, каже Дмитро Липовий, з цього числа у перші місяці війни було пошкоджено 58% рухомого складу та 20% повністю знищено. Те, що можна було відновити – відновлювали і машини виходили на маршрути але і досі є транспорт, що не вдається відремонтувати через брак запчастин та профільних спеціалістів. Тут на допомогу прийшли закордонні партнери Харкова. Місто почало отримувати техніку для перевезень містян. Є і плани щодо розвитку транспортної інфраструктури та нових видів транспорту, таких як електробуси.

ДМИТРО ЛИПОВИЙ ЗАСТУПНИК ХАРКІВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ, ДИРЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
Самий важливий крок у цій незламності робить наш незламний мер. І якщо ми проїдемось вулицями нашого міста, то ми побачимо, що у нас ходять люди, у нас в місті чисто, рухається транспорт, працюють якісь кафе, ресторани, магазини і життя в місті не зупиняється. І наш мер у цьому питання дуже прогресивний і він постійно ставить завдання, які нам дуже часто здаються невиконуваними на сьогоднішній день і те, що стосується електробусів, то це на сьогоднішній день тенденція у всьому світі. Харків буде перше місто в якому будуть електробуси і це як кажуть не за горами. І це розроблені окремі маршрути, і це готуються вже водії. І я думаю, що це вже ми скоро побачимо. Харків – це саме потужне місто не тільки в Україні, а мабуть на Землі, тому що тут незламні люди, тут незламні керівники, незламний мер. І все це робиться для того, щоб місто процвітало, місто жило та місто розвивалося!