Шевченко без міфу: провокативну оперу-кабаре про Кобзаря покажуть у Харкові
Він – більше не ікона. Він – герой із своєю позицією, з пристрастями, з голосом. Із вулиці 19-го століття він виривається на сцену 21-го. У шкірянці, з поглядом рок-зірки і характером, що не підлягає цензурі. «ТГШ. Подорож у часі» – провокація від харківської опери до 211-річчя Шевченка. Тут він – бунтівник, серцеїд, модник, той, кого боялася імперія. І той, кого ми давно мали побачити справжнім.
АРМЕН КАЛОЯН РЕЖИСЕР-ПОСТАНОВНИК ВИСТАВИ
Це сучасна людина, молода людина. Який був дуже модний, який дуже любив жінок. Якого дуже любили жінки. І він просто поринув в це щастя свободи і щастя популярності. Я хочу, щоб бачили Шевченка людиною, який міг там, ну, там Варвара Репніна його любила, а він її не любить. І він поводить себе, як чоловік. І ми коли репетирували «Ой, ти не так жорстко, шо там люди скажуть?» Ні, я кажу «Він людина». Виникла ще ідея зробити, ну, таку, знаєте, як « Jesus Christ superstar» так, щоб… Ну, чому там можна, а тут не можна зробити з нашим поетом.
Це не просто про нього. Це про нас. Про боротьбу, яка триває. Про право бути собою – і в тодішній Російській імперії, і в сучасній Україні. У виставі є кадри звільненої Балаклії – де знімають російське гасло і залишається лише одне: «Борітеся – поборете». Цей Шевченко говорить звідти.
АРМЕН КАЛОЯН РЕЖИСЕР-ПОСТАНОВНИК ВИСТАВИ
В війну нас надихнуло більш за все це відео, ми його спеціально показуємо, Балаклея. Наша Балаклея, яку звільняють від нападників, від агресора, знімають це гасло «Украина и россия – один народ», і знімають це гасло, там «Боріться – поберете» і Шевченко. Розумієте? Це знак! Просто знак.
Про костюми героїв опери – окрема мова. Вони не намагаються копіювати епоху – вони переносять її у XXI століття. Молодий Шевченко тут у шкіряному фраці – більше рок-зірка, ніж закам’яніла ікона. А княгиня Репніна одягнена у сукню та байкерську косуху.
Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.
КОСТЯНТИН ПОНОМАРЬОВ ХУДОЖНИК-ПОСТАНОВНИК ВИСТАВИ
Ми сплели в єдине століття 19-те і 21-ше. В нас мікс сучасного і, ну, майже історичного костюму. Але при цьому ми не пішли цією саме історичною дорогою, цим шляхом. Тому що це вже, ну, якби і не модно, і тренди інші в сучасному оперному театрі. Тому я більш схильний вважати, що в нас вийшла саме сучасна вистава з сучасними костюмами, з сучасними образами. Але з суцільною такою правильною театральщиною.
Майже два місяці роботи – і десятки унікальних образів готові. Костюми шили до останнього: фінальні штрихи – просто перед генеральною репетицією.
Модельєр, який працював над костюмами, зізнається: у театрі рідко доводиться створювати щось подібне. Зазвичай, доводиться працювати з історичними костюмами, а ці ближчі до сьогодення.
ВАЛЕРІЙ КУЛІЧЕНКО ХУДОЖНИК-МОДЕЛЬЄР ЧОЛОВІЧОГО ТЕАТРАЛЬНОГО КОСТЮМУ
Я би не сказав, шо це проще, це швидше, це по-другому, будемо так казати. Це приблизно до битових костюмів, які носять у житті. Це серйозна робота! Тому що тут і фракі, і куртку, і піджаки, то єсть ка би ето серйозна робота.
Актори зізнаються, готуючись до постановки, вони занурилися в творчість Шевченка заново. Перечитували його вірші, щоденники, листи. Шукали живого Тараса – пристрасного, вразливого, впертого.
МИКИТА МАРИНЧАК ВИКОНАВЕЦЬ РОЛІ ЗРІЛОГО ТАРАСА ШЕВЧЕНКА
Перше, що ми маємо зробити з Шевченком в цій опері, – це зняти його з стіни і представити особистість. А не постать. Ми знаємо постать. Ми знаємо книжку Кобзар, можна на неї навіть присягу давати, всі її бачили, всі її тримали в руках. Ми маємо в цій опері, в першу чергу, таку задачу, що я хочу зобразити його людиною – із своїми проблемами, із своїми гараздами, негараздами, радощами і печалями.
Прем’єра «ТГШ» відбудеться 25 та 26 квітня на безпечній сцені театру опери та балету.
ОСТАННІ НОВИНИ