Ані прибутків, ані розвитку, ані державної пітримки. Всесвітній день авіації та космонавтики український авіапром зустрів у стані якщо не розрухи, то повної стагнації. Першочергова причина – втрата звичних, російських замовників через взаємні українсько-російські санкції, і, разом з тим, неможливість вийти на європейські ринки.
Віктор Попов голова правління ПАТ "ФЕД"
Одномоментно завоевать новые рынки просто невозможно. Невозможно по двум причинам: потому, что эти рынки уже заняты, нужно делать что-то, чего нет на этих рынках. Второй вопрос – это та сертификация, которая требуется на этих рынках.
Сертифікація якості вітчизяних продуктів для європейських ринків, розповідає Віктор Попов, вимагає часу, і це не один рік. Та й це не головне. Адже для того, аби сертифікувати продукт будь-якої галузі необхідні щонайменш відповідні державні органи, в яких це можна зробити.
Віктор Попов голова правління ПАТ "ФЕД"
Мы всю свою продукцию сертифицировали в "АрМАКе" российском, все страны СНГ там регистрировали. И сертификат "АрМАКа" признавался и европейскими, и американскими, и китайскими сертификационными органами. Мы вышли оттуда, а своих не создали! Вот теперь многие наши предприятия стоят перед вопросом: хорошо. новая продукция. Где ее сертифицировать?
Та причина занепаду авіабудівної галузі не тільки у втраті російського ринку та проблемах сертифікації. Петля на шиї галузі – так авіабудівники називають зміни в законодавстві, які набули чинності цього року.
Віктор Попов голова правління ПАТ "ФЕД"
У нас до первого января шестнадцатого года действовал закон о "підтримке літакобудування". Он подразумевал определенные преференции для предприятий отрасли в виде беспошлинного ввоза оборудования для технического перевооружения оборудования. Была преференция по налогообложению. То есть предприятия работали, был спецсчет, они зачисляли свою прибыль на закупку технического перевооружения.
Та всі преференції від початку року скасовані. Тепер, розповідає Віктор Попов, закупити та завести нове обладнання для великих підприємств – розкіш. В той час як без постійного оновлення технічної бази авіаційна та космічна промисловість просто не може існувати. Ще більшим ударом для галузі стало скасування ще однієї преференції, яка дозволяла ввозити сировину та комплектуючі без податку на додану вартість. Все це у скрутне становище поставило не тільки "ФЕД", а й інші заводи, які колись були флагманами галзі. Зокрема, Харківський авіаційний завод свято авіабудівників зустрів із рекордним боргом перед працівниками по зарплатах – вісімдесят сім мільйонів гривень.
![](https://i.ytimg.com/vi/5CJQu7k4fWI/hqdefault.jpg)