Вогко, холодно, небезпечно: яка доля чекає понівечену школу в Індустріальному районі?

18.11.2025 23:21   -

«Майбутнє залежить від того, що ти робиш сьогодні» — цей напис зʼявився на дверях однієї зі шкіл Індустріального району ще задовго до повномасштабної війни. А потім дивом вцілів після обстрілів та прямих влучань у навчальний заклад. Вийшло дуже символічно — сьогодні фраза, яку колись читали школярі перед уроками, перестала бути просто мотиваційною: вона стала відповіддю на питання, чому відновлення цієї будівлі не можна відкладати.

ІГОР ВОЗНИЙ ДИРЕКТОР ПОШКОДЖЕНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Протягом лютого, березня і навіть у квітні в район прилітало. Ми маємо, на превеликий жаль, пряме влучання у третій поверх старшої школи. Маємо вісім прильотів по периметру будівлі. Ми втратили майже 90% шкільного скління. Пошкоджений дах, мʼяка покрівля. І, на жаль, система опалення була виведена з ладу, і школа опинилася в стані руйнації.

Місцеві кажуть, що для них ця школа — буквально друга домівка. У мікрорайоні це єдиний навчальний заклад, тож він перебрав на себе функцію не лише освітнього, а й громадського центру, був осередком виховної роботи. А на початку повномасштабного вторгнення — став тим місцем, куди бігли за порятунком понад три сотні мешканців.

ТЕТЯНА БАБУСЯ УЧНЯ 7-А КЛАСУ
Ми не виїжджали з району жодного разу, ми завжди були тут, і все, що відбувається, — все відбувається на наших очах. Коли все це почалося, перше, куди ми побігли, — це була школа. Нас було дуже багато, ми підтримували одне одного, але, на жаль, дії продовжувалися, і школа руйнувалася, руйнувалася і руйнувалася.

Волога, холод і перепади температур лише прискорили руйнівні процеси в будівлі. Стан школи викликав занепокоєння не лише в дирекції, а й у батьків та пересічних мешканців району.

ТЕТЯНА МАМА УЧНЯ 7-ГО КЛАСУ
Дуже прикро, що школа в такому стані. Немає можливості дітям прийти, коли немає тривоги, хоча б поспілкуватися з учителями, провести якийсь контакт. Ми сподіваємось, що все швидко відновиться.

ТЕТЯНА МАМА УЧНІВ 6-ГО ТА 3-ГО КЛАСІВ
Перше потрапляння в школу — у сусідній кабінет від того, де навчається мій син. Ми самі прибігли на допомогу: забивали вікна, намагалися зберегти все, що там робили. Ми дуже переживаємо, тому що вже не одна зима тут немає опалення, дуже вогко — на вулиці тепліше, ніж у школі. Для нас дуже важливо, щоб школа ремонтувалася, і ми навіть самі готові допомагати, чим треба.

Працівники та небайдужі власними силами намагалися законсервувати будівлю, однак це вдалося частково. Восени та навесні приміщення насичувалося вологою, а взимку промерзало, тож стан школи погіршувався щороку.

Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.

ІГОР ВОЗНИЙ ДИРЕКТОР ПОШКОДЖЕНОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
У нас були такі ситуації, що майже замерзала вода в кранах і підвалах. Це стало головною причиною того, що через три з половиною роки очікування ми почали вживати заходів, щоб активізувати відновлення. Цієї зими ми могли фактично не вижити. За цей період був відтік учнів: батьки забирали документи, переводили дітей до інших шкіл. Пішов поголос, що нашу школу не будуть відкривати. Але це не правда. Ми вважаємо, що школа має майбутнє і дуже хочемо, щоб її відновили. І цього хочуть мешканці мікрорайону.

З огляду на руйнування, постійні протікання та численні звернення місцевих, у муніципалітеті ухвалили рішення про ремонт. Наразі будівельники герметизують дах, замінюють вікна та готуються до відновлення теплопостачання. У департаменті наголошують — ці роботи потрібні для збереження будівлі. Про капітальний ремонт поки не йдеться.

КОСТЯНТИН ЛИСКА ДИРЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ З БЛАГОУСТРОЮ, ВІДБУДОВИ ТА РЕКОНСТРУКЦІЇ ХМР
Було дуже багато звернень щодо відновлення цієї школи. Хочуть, щоб її відновили повністю, але через обмеження бюджету ми не можемо цього зробити. Тому вирішили виконати ті роботи, які можуть уберегти школу. Перший етап — ремонт покрівлі, щоб зупинити протікання. Другий — заміна пошкоджених вікон. Третій — відновлення опалення. Це перший основний етап. Далі дивитимемось на безпекову ситуацію.

У школі є найпростіше укриття, повноцінно приводити його до ладу потрібно вже в межах комплексного ремонту. Поки ж муніципалітет концентрується на роботах, що зупиняють руйнацію. Таке рішення розглядають як інвестицію в майбутнє — у те, де харківські діти зможуть повернутися за справжні парти.

КОСТЯНТИН ЛИСКА ДИРЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ З БЛАГОУСТРОЮ, ВІДБУДОВИ ТА РЕКОНСТРУКЦІЇ ХМР
Це не єдина школа, яку ми проєктуємо. Місто не зупиняється — вже замовлені проєкти капітальних ремонтів інших шкіл. Є концепція відновлення розбитих, зруйнованих навчальних закладів. Це перший етап масового відновлення, яке ми бачимо в майбутньому.

ОСТАННІ НОВИНИ