"Інфосіті" – інформаційно-аналітичний портал

Всемирный день метрополитена по-харьковски или первостоличное метро вчера, сегодня, завтра

Юлія Чорна кореспондент

Безпека, швидкість, точність та комфорт. За такими принципами працює метрополітен. До цього виду транспорту Харків дуже звик і не уявляє себе без його підземних артерій. Завдяки підземці щодня сотні тисяч людей дістаються у найвіддаленіші куточки міста

А починалося все в далекому 1962 році. Саме тоді Харків розростався не по днях, а по годинах, а чисельність населення міста перевалила за мільйон. З одного куточка в інший швидко добратися було неможливо. Тож фахівці вирішили – в Першій столиці бути метро.

Анатолій Однорогов головний ревізор з безпеки руху КП "Харківський метрополітен"

Было сначала такое пожелание – связать промышленные районы, ведь вдоль Московского проспекта у нас идут крупные заводы, на то время – "Серп и молот", ХЭМЗ, "Электротяжмаш", ХТЗ. Поэтому в этом направлении и началось строительство метрополитена

Будівництво розпочалося. Однак постало питання – хто буде працювати у підземці. Адже для Харкова професія метрополітенівця була наче Terra Incognita. Харків"янам довелося освоювати її з нуля. А на допомогу прийшли спеціалісти з Києва та Москви, де метро на той час вже активно розвивалося. З них та харків"ян-залізничників сформувався перший костяк колективу першостоличного метро.

Анатолій Однорогов головний ревізор з безпеки руху КП "Харківський метрополітен"

Брали молодых железнодорожных машинистов, направляли на курсы в Москву, помощников машиниста направляли в Киев. Так же и остальные профессии – слесари, специалисты в основном были выходцы с железной дороги.

Анатолій Однорогов теж був у перших рядах освоювачів нових професій. Починав з помічника машиніста, потім працював начальником депо. Зараз, коли за плечіма величезний досвід, обіймає посаду головного ревізора з безпеки. Чоловік згадує: коли все тільки починалося, метрополітенівці були прикладом для городян, людьми, на яких рівнялися та навіть трохи заздрили.

Анатолій Однорогов головний ревізор з безпеки руху КП "Харківський метрополітен"

Я помню, заходили пассажиры метрополитена, писали отзывы и все время пытались поговорить с машинистами, с дежурными по станции, которые были всегда подтянуты, в форме, гордились своей профессией, вагоны были новые, расспрашивали – а кем вы работаете? в метрополитене? – В метрополитене. Машинистом. О! Это звучало гордо.

З самого відкриття працює в підземці і Ніна Єрмоленко. Сьогодні вона начальник одразу двох станцій, а прийшла сюди 18-річною дівчиною. Спочатку вчилася сама, а вже зараз досвідчена та мудра ділиться досвідом з молодим поколінням.

Ніна Єрмоленко  начальник станцій "Спортивна" і "Метробудівників ім. Ващенка"

Работу я люблю. Она энергичная. У меня молодежный коллектив. Я чувствую себя тоже молодой вместе с ними, несмотря на то, что долго проработала. У  меня опыта много. Так что долго проработала, работу люблю. 39 лет будет в августе месяце

1975 рік. Колектив сформували, станції побудували, і ось довгоочікувана подія – відкриття першої черги харківського метрополітену.

Юлія Чорна кореспондент

Диво сталося 23 серпня 1975 року. В експлуатацію ввели одразу 8 станції – "Вул. Свердлова" (нині "Холодна гора"), "Південний вокзал", "Центральний ринок", "Радянська", "Проспект Гагаріна", "Спортивна", "Завод ім. Малишева" та "Московський проспект". У цей день харківський метрополітен перевіз пepшi 413 тисяч пасажирів.

Через 3 роки відкрили другу чергу метро – до станції "Пролетарська". У 1984 році запрацювала Салтівська лінія, в 95-му – Олексіївська до станції "Наукова". Відтоді добиратися з житлових масивів північних районів міста до центру та південних промислових комплексів стало зручно та швидко. До того ж кожну станцію будівельники робили не схожою на попередню – тематичну, цікаву, наче витвір мистецтва. На "Пушкінскькій" – вірші поета, на "Київській" – барильєфи Софії Київської.

Юлія Чорна кореспондент

На цьому будівництво не закінчилося. У 2004 році світ побачили станції "Ботанічний сад" та "23-го серпня". У 2010 відкрили "Олексіївську". Таким чином сьогодні місто обслуговують 29 станції. Загальна довжина ліній – близько 100 кільметрів. Тепер справа за "Проспектом перемоги".

На станції "Перемога" виконано вже більше половини будівельних робіт. Тож фахівці вже починають закуповувати та монтувати необхідне для технічне обладнання. Всі роботи, в тому числі і зовні – обіцяють завершити вже у цьому році.

Володимир Чумаков директор Департаменту будівництва і дорожнього господарства

Мы планируем полностью завершить все работы по движению, которое нарушено. Может быть, даже раньше мы пустим движение, чем будет открыта станция. Это будет видно уже по работе. Но планируем крайний срок – к 23 августа.

На досягнутому Харків зупинятися не збирається. Далі будівництво метро триматиме курс на Одеську. Наступну станцію будуватимуть саме у цьому напрямку. А поки колись маленький колектив освоювачів нових професій, а нині велика дружня кількатисячна родина метрополітенівців продовжує швидко, вчасно та безпечно працювати задля комфорту та зручності харків"ян.