Выбирать по-новому. Харьковские специалисты представили свое видение реформ избирательного законодательства
Нову владу обирати по-новому. Харківські експерти розробили та представили концепцію реформування виборчого законодавства. Зайнялися фахівці і парламентськими перегонами і місцевими виборами, що вже не за горами. Про необхідність змін кажуть і владники, і міжнародні спостерегачі. Але поки що віз і нині там, кажуть харківські експерти.
Євген Радченко експерт з реформування виборчого законодавства
Ми пропонуємо, щоб ці два закони, особливо про парламентські та місцеві вибори розроблялися по-перше в комітеті парламентському Верховної ради, профільному комітеті, по-друге, щоб вони розроблялися паралельно і принаймні процедурні частини були тотожними або максимально схожими, наскільки це можливо.
Вибори мають відбуватися за пропорційною системою з відкритими списками, пропонують експерти.
Олена Чебаненко менеджер Групи з реформування виборчого законодавства реанімаційного пакету реформ
Власне виборчий бюлетень, як ми собі це уявляємо, у нас буде один, при цьому виборець матиме два голоси, один з яких він повинен буде використати обов"язково, а один факультативно. Там буде можливість сказати номер партії, яку виборець підтримує – це обов"язково, а також за бажанням вписати номер кандидата від обраної партії, якому виборець віддає свою преференцію.
Тож громадскість зможе вплинути на прохід певних кандидатів до Верховної ради. Щоправда, одне з нововведень, в межах нової концепції, самовисуванці під забороною.
Олена Чебаненко менеджер Групи з реформування виборчого законодавства реанімаційного пакету реформ
Ми наполягаємо, що основним суб"єктом виборчого процесу в контексті формування меню для виборця має бути політична партія, зареєстрована установленим законом порядком і в перспективі ми розглядаємо можливість відмови від самовисування, тобто перетворення політичної партії на основного гравця в рамках політичної системи.
Прохідний бар"єр – п"ять відсотків, застава – дві тисячі мінімальних заробітних плат – це трохи більше двох мільйонів гривень.
Олена Чебаненко менеджер Групи з реформування виборчого законодавства реанімаційного пакету реформ
Кожна партія забезпечена зобов"язати представництво не менш як у двох третинах комісій в межах загальнонаціонального округу. У разі подання недостовірних, неправдивих або вигаданних фальшивих данних про кандидатів, партія несе відповідальність за відповідне порушення.
Окрім цього, партійці мають повернутися до практики роботи з виборцями "від дверей до дверей". Задля цього вводиться обмеження для передвиборчої агітації. Під забороною політична реклама на радіо та телебаченні. Мета нової концепції, кажуть її автори, – здешевити перегони. Тож з держбюджету може фінансуватися лише друк списків кандидатів в регіональному окрузі. Він буде розміщений у кабіні для голосування. Вцілому, кажуть політологи, проект реформ має позитивні сторони, але є й недоліки.
Юлія Біденко політолог
Наиболее серьезным сейчас проблемой, которая закопана в этом законопроекте, остается необходимость представления двух третей комиссий, то есть это огромное количество людей, если учитывать, что около тридцати тысяч избирательных комиссий сейчас существует, то для любой начинающей партии это огромное количество людей, которых надо представить и за каждого еще и нести ответственность, вплоть до уголовной.
Що ж стосується місцевих виборів, то вони мають також відбуватися за пропорційною системою з відкритими списками. Принаймі у великих містах, де мешкає від дев"яноста тисяч виборців. А обрання мера має відбуватися у два тури.
Євген Радченко експерт з реформування виборчого законодавства
Для того, щоб не відбулося достатньо такої серйозної узурпації, чи занадто сильного перекосу у розподілі владних повноважень між мером та радою – ми пропонуєм урівноважити сильного мера достатньо сильною структурованою міською радою великого міста 08:35 і саме тому пропонуємо пропоційну систему з вікдритими списками.
Юлія Біденко політолог
Если мы возьмем харьковские реалии, то здесь конечно была бы более уместна не пропорциональная система в том виде, в котором она представлена, а возможно такая же многомандатная мажоритарная система, потому что городской совет не всегда должен выполнять сугубо политические функции. Мы должны исходить из того, что городские советы будут заниматься менеджментом городской инфраструктуры.