З Брно – у Харків: історія трамваїв, які допоможуть місту швидше відновитися

06.03.2025 19:22   -

Вона наносить останні штрихи. Уважно вдивляється у кожну деталь, перевіряє покриття та завершує фарбування. Пані Алла працює маляром уже понад 10 років, тож через її руки пройшли сотні вагонів. Але цей – особливий. У грудні 2024-го він подолав понад тисячу кілометрів із Чехії до України, щоб стати частиною харківського громадського транспорту. Однак перш ніж виїхати на рейки, трамваю довелося пройти комплексне перетворення – від технічної адаптації до фарбування.

АЛЛА ШУЛЬГА-ДОННИК МАЛЯР
Цей трамвайчик прийшов з Чехії, це його адаптація. Ми його повністю перефарбували. Це дуже довгий процес, його робила я мабуть тижні три. Сьогодні вже, можна сказати, завершальній процес. Тут вже на ньому практично не залишилося ніякої роботи моєї, я дофарбовую, ставлять відбійники кузовщики наші і все, він їде.

Однак адаптація, це не лише про оновлення фарби. Позаду у цього вагону ціла низка перетворень, зокрема, зміна ширини трамвайних візків, перевірка електросистеми, проведення ревізії кузова тощо.

А от схема фарбування залишилася незмінною для того, аби зберегти автентичний вигляд закордонного транспорту. І це не випадковість – таким чином Харків демонструє вдячність місту-побратиму і показує, що памʼятає про допомогу. Яка у сучасних реаліях, є дуже цінною для прифронтового мегаполіса.

АЛЛА ШУЛЬГА-ДОННИК МАЛЯР 
Я б сказала, вони добрі, вони набагато кращі, ніж ті, що у нас є в наявності. Я думаю, їм треба велику подяку виказати, що вони нам допомагають із цим.

ВОЛОДИМИР МАТЯС ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
У грудні минулого року ми отримали 6 трамвайних вагонів із міста Брно, майже одразу ми взяли перший вагон в процедури з адаптації, вже на початку лютого цього року цей вагон був готовий, ми провели його обкатку, все пройшло успішно. Наразі в роботі другий вагон, який ми адаптуємо під нашу колію. Паралельно з цим тривають роботи з оформлення документів щодо доставки тролейбусів із міста Брно в кількості 20 одиниць. Це дуже вагома допомога, ми дуже вдячні нашим чеським партнерам за таку можливість і за цю транспортну допомогу місту Харкову.

До виходу новоприбулого та адаптованого транспорту на маршрути залишилося зовсім трохи. Невдовзі у місті проведуть випробування одразу двох вагонів – і після цього вони почнуть курсувати маршрутами.

Читайте нас у Facebook, Telegram, Instagram та дивіться наші відео в YouТube та TikTok.

ВОЛОДИМИР МАТЯС ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
Вже найближчим часом ми проведемо випробування двох вагонів одночасно, ми хочемо спробувати провести іспит двома вагонами по системі багатьох одиниць. І по висновкам цієї обкатки буде вже точно відомо, коли ми їх випустимо в лінію.

За часи широкомасштабної війни чеське місто Брно стало справжнім другом Харкова. Після масштабних пошкоджень рухомого складу міста кожен новий вагон,

отриманий у межах міжнародного співробітництва, це непросто транспорт, а шанс на відновлення звичного ритму життя міста, кажуть у Департаменті будівництва та шляхового господарства.

ВОЛОДИМИР МАТЯС ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
Я думаю, найближчим часом ми будемо отримувати рухомий склад з інших країн теж. Але наразі я можу сказати, що Чеська сторона, Чеська Республіка надала найбільшу допомогу по трамвайним вагонам, бо ми вже отримували трамвайні вагони із міста Прага у кількості 20 одиниць, з міста Плзень у кількості 16 одиниць і от з міста Брно 6 трамвайних вагонів.

ВОЛОДИМИР МАТЯС ЗАСТУПНИК ДИРЕКТОРА ДЕПАРТАМЕНТУ БУДІВНИЦТВА ТА ШЛЯХОВОГО ГОСПОДАРСТВА ХМР
Для нас ця допомога дуже важлива. Бо, ви знаєте, ми втратили майже весь рухомий склад Салтівського трамвайного депо, тому кожна допомога з кожного міста, яке нам може передати трамваї чи тролейбуси для нас дуже важлива. За допомогою цих вагонів ми можемо як додати якийсь рухомий склад на лінії, так і замінити той, що вже потребує певних процедур з ремонту, капітального ремонту та замінити тим самим ті вагони, що постраждали в Салтівському депо та вже не зможуть вийти в лінію.

ОСТАННІ НОВИНИ