Аналіз регуляторного впливу до проекту Рішення Харківської міської ради «Про внесення змін до рішення 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про затвердження Порядку присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова» ві

17.11.2018 08:48   -
Автор:

Аналіз регуляторного впливу

до проекту Рішення Харківської міської ради «Про внесення змін до рішення 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про затвердження Порядку присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова» від 06.07.2011 № 325/11»

I. Визначення проблеми

Цей аналіз регуляторного впливу (далі — Аналіз) розроблений на виконання та з дотриманням вимог Законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11 вересня 2003 року № 1160‑IV та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року № 308 з метою визначення необхідності прийняття Рішення Харківської міської ради Про внесення змін до рішення 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання «Про затвердження Порядку присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова» від 06.07.2011 № 325/11» та визначення відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики.

Причинами виникнення проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом прийняття даного регуляторного акта, можна вважати зміни, які сталися у чинному законодавстві, пов’язані з реєстрацією об’єктів нерухомості та з прийняттям нових Державних будівельних норм. У зв’язку з цим положення діючого Порядку присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова, на теперішній час не відповідають чинному законодавству. Тому зазначений порядок потребує внесення змін, що надасть можливість врегулювання механізму присвоєння та зміни адрес земельним ділянкам та об’єктам нерухомого майна у м. Харкові.

Відповідно до ч. 1 ст. 37 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо підготовки і внесення на розгляд ради питань щодо найменування (перейменування) вулиць, провулків, проспектів, площ, парків, скверів, мостів та інших споруд, розташованих на території відповідного населеного пункту.

Альтернативою запропонованому регуляторному акту може бути внесення відповідних змін до чинного законодавства, яким буде визначено порядок та процедуру присвоєння поштових адрес.

Вказана проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів.

Вказана проблема може бути розв’язана шляхом внесення відповідних змін до чинного регуляторного акта.

Вищевикладене спонукає до прийняття «Порядку присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова» у новій редакції.

Основні групи, на які проблема справляє вплив:

Групи (підгрупи)

Так

Ні

Громадяни

+

Держава

+

Суб’єкти господарювання

+

II. Цілі державного регулювання

Основною метою розроблення проекту регуляторного акта є приведення положень діючого Порядку у відповідність до вимог чинного законодавства у сфері містобудівної діяльності, земельного законодавства, державних будівельних норм та законодавства, яке регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Цілями регулювання є:

— визначення порядку зміни адрес земельних ділянок;

— запровадження можливості подання документів в електронній формі;

— дотримання передбачених законодавством норм та правил;

— приведення механізму присвоєння, зміни та впорядкування поштових адрес об’єктам нерухомого майна та земельним ділянкам на території м. Харкова до вимог діючого законодавства.

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей

1. Визначення альтернативних способів:

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Залишення ситуації без змін

Залишення ситуації без змін призведе до виникнення суперечності між нормами Законів та локальних актів

Відсутність регулювання

Відмова органу місцевого самоврядування від регулювання даної проблеми. Ця альтернатива є неприйнятною, як для органів місцевого самоврядування, так і для суб’єктів господарювання та мешканців міста, у зв’язку з тим, що цілей правового регулювання не буде досягнуто

Прийняття регуляторного акта

Потреба в приведенні положень Порядку у відповідність до вимог законодавчих актів України. Створення дієвого та ефективного механізму вирішення питань присвоєння, зміни та впорядкування адрес об’єктам нерухомого майна на території м. Харкова

Державне регулювання проблеми

на законодавчому рівні

У цьому разі на невизначений строк питання присвоєння, зміни та впорядкування поштових адрес об’єктам нерухомого майна на місцевому рівні не будуть вирішуватися, що призведе до виникнення протиріч між органами місцевого самоврядування та мешканцями міста

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Залишення ситуації без змін

Немає

Виникнення суперечності між нормами

чинного законодавства та локальних актів

Відсутність регулювання

Немає

Відсутність механізму присвоєння

та зміни адрес

Неможливість реєстрації речових прав

на об’єкти нерухомості

Прийняття регуляторного акта

Упорядкування механізму вирішення питань присвоєння, зміни та впорядкування адрес об’єктам нерухомого майна на території міста.

Ефективні взаємовідносини суб’єктів господарювання, громадян з органами місцевого самоврядування

Немає

Державне регулювання проблеми на законодавчому рівні

При вирішенні на законодавчому рівні державного регулювання питання адресації об’єктів нерухомості, даний регуляторний акт приймати не потрібно. Але залишається непередбачуваним термін реалізації такого вирішення.

Тому на теперішній час вигоди відсутні

Немає

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Залишення ситуації без змін

Немає

Відсутність урегульованого порядку зміни та впорядкування адрес земельним ділянкам.

Відсутність можливості подання документів в електронній формі.

Невідповідність положень (вимог) діючого Порядку чинному законодавству

Відсутність регулювання

Немає

Неможливість присвоєння, зміни та впорядкування адрес, що є ідентифікаторами об’єктів нерухомого майна, призведе до неможливості реєстрації речових прав на об’єкти нерухомості

Прийняття регуляторного акта

Приведення положень діючого Порядку у відповідність до вимог чинного законодавства у сфері містобудівної діяльності, земельного законодавства, державних будівельних норм та законодавства, яке регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

Визначення порядку зміни адрес земельних ділянок.

Запровадження можливості подання документів в електронній формі

Немає

Державне регулювання проблеми на законодавчому рівні

Встановлення єдиного порядку присвоєння адрес на території України.

Стан справ залишиться без змін на непередбачуваний термін

Немає

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

14

1122

3164

18297

22597

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

0,1

4,9

14,0

81,0

100,0

__________________________________________________________________________

**згідно з даними Державної статистичної звітності, опублікованих на сайті: http://http://kh.ukrstat.gov.ua

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

Здійснити вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.

Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:

4 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);

3 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);

2 — цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);

1 — цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).

Рейтинг результативності

(досягнення цілей під час

вирішення проблеми)

Бал результативності

(за чотирибальною

системою оцінки)

Коментарі

щодо присвоєння відповідного бала

Залишення ситуації без змін

2

Проблема продовжує існувати

Відсутність регулювання

1

Проблема продовжує існувати

Прийняття регуляторного акта

4

Оптимальний варіант — проблема більше існувати не буде

Державне регулювання проблеми

на законодавчому рівні

3

Стан справ залишиться без змін на непередбачуваний термін до відповідного законодавчого врегулювання

Рейтинг

результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування

відповідного місця

альтернативи у рейтингу

Залишення ситуації без змін

Не передбачається

Відмова від альтернативи призведе до виникнення суперечності між нормами Закону та локальних актів

Неприйнятний варіант — проблема продовжує існувати

Відсутність регулювання

Не передбачається

Вказана проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів та норм діючого законодавства

Неприйнятний варіант — проблема продовжує існувати

Прийняття регуляторного акта

Приведення у відповідність до вимог діючого законодавства локального акта, спрощення процедури розгляду питань присвоєння, зміни та впорядкування адрес на території міста Харкова

Не передбачається

Оптимальний варіант — проблема більше існувати не буде

Державне регулювання проблеми на законодавчому рівні

Встановлення єдиного порядку присвоєння та зміни адрес на території України

Не передбачається

Неприйнятний варіант — стан справ залишиться без змін на непередбачуваний термін до відповідного законодавчого врегулювання

Рейтинг

Аргументи

щодо переваги обраної альтернативи/причини

відмови від альтернативи

Оцінка ризику

зовнішніх чинників на дію

запропонованого

регуляторного акта

Залишення ситуації без змін

Відмова від альтернативи призведе до виникнення суперечності між нормами Закону та локальних актів

Х

Відсутність регулювання

Не вирішить проблеми

Х

Прийняття регуляторного акта

Застосування даної альтернативи дасть можливість привести у відповідність до вимог діючого законодавства підзаконного акту, зробить механізм дієвим з урахуванням вимог чинного законодавства

Х

Державне регулювання

проблеми на законодавчому рівні

Вирішення проблеми можливо з часом

Х

V. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми

На підставі проведеного вище аналізу регуляторного впливу найбільш оптимальним способом досягнення встановлених цілей є Альтернатива 3, тобто прийняття даного регуляторного акта.

Для вирішення існуючої проблеми пропонується викласти «Порядок присвоєння адрес об’єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова» у новій редакції, привівши його положення у відповідність до вимог чинного законодавства. Запропонований проект спрощує порядок присвоєння, зміни та впорядкування адрес об’єктам нерухомості на території м. Харкова, робить процес більш доступним та зрозумілим.

Для впровадження проекту рішення необхідно здійснити такі організаційні заходи: забезпечити інформування громадськості про вимоги регуляторного акта шляхом його оприлюднення в мережі Інтернет — на офіційному веб-сайті Харківської міської ради, проведення відповідних нарад, з метою доведення до відома суб’єктів господарювання суті основних вимог проекту рішення.

Впровадження цього регуляторного акта (на виконання та у відповідності до вимог законодавства України про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності) передбачає здійснення органом місцевого самоврядування певних організаційних заходів, а саме:

— підготовку відповідного проекту рішення про затвердження Порядку (внесеного до плану діяльності з підготовки проектів регуляторних актів) та аналізу регуляторного впливу (АРВ) до нього;

— проведення базового відстеження;

— оприлюднення проекту регуляторного акта разом з АРВ з метою обговорення та одержання зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб;

— надання відповідальною постійною комісією висновків про відповідність проекту регуляторного акта вимогам статей 4 та 8 цього Закону;

— подання проекту регуляторного акта (разом з АРВ та копією оприлюдненого повідомлення про оприлюднення проекту з метою одержання зауважень і пропозицій) для погодження до уповноваженого органу та отримання від нього рішення про погодження;

— внесення проекту рішення на розгляд Харківської міської ради;

— у разі прийняття регуляторного акта — оприлюднення рішення у спосіб, найбільш доступний для жителів міста.

Ступінь ефективності обраного механізму та заходів досягнення цілей державного регулювання оцінено як високий, оскільки з прийняттям та впровадженням вказаного нормативного акта буде врегульовано механізм присвоєння, зміни та впорядкування адрес земельним ділянкам та об’єктам нерухомого майна на території м. Харкова.

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів,

якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого

самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Можливість виконання проекту рішення з боку громадян, суб’єктів господарювання та органів місцевого самоврядування завдяки запровадженню організаційно-правових умов реалізації їх прав та виконання обов’язків, передбачених проектом рішення.

Даний регуляторний акт не впливає на сферу інтересів суб’єктів господарювання окремо. Оскільки при адресації об’єктів суб’єкти господарювання виступають у якості власників (балансоутримувачів) таких об’єктів і не відрізняються від інших власників (балансоутримувачів), що є фізичними (юридичними) особами, за переліком дій та документів, необхідних для здійснення такої адресації, окрім документів, що посвідчують особу заявника. Заявниками є фізичні та юридичні особи, незалежно від форми підприємницької діяльності. При цьому слід зазначити, що внаслідок дії даного регуляторного акта виникнення додаткових окремих витрат для суб’єктів господарювання, окрім наявних на сьогодні, не передбачається.

Витрати, пов’язані з адресацією земельних ділянок та об’єктів нерухомого майна для суб’єктів господарювання (фізичних та юридичних осіб — власників (балансоутримувачів) об’єктів) не відрізняються від витрат інших фізичних осіб (власників (балансоутримувачів) об’єктів).

Для впровадження вимог цього регуляторного акта не потрібно додаткових витрат з бюджету. Здійснення планових заходів з державного нагляду (контролю) вже віднесено до компетенції відповідних органів місцевого самоврядування. Введення в дію регуляторного акта не потребує збільшення штату посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування, а лише упорядковує вже існуючу діяльність із зазначеного питання.

Розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акта для органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування здійснено згідно з додатком 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва).

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

Строк дії рішення встановлюється на необмежений термін, оскільки він регулює відносини, які мають перманентний характер.

Структура запропонованого проекту рішення розроблена з урахуванням можливості доповнення або внесення змін до нього у разі державного врегулювання процесу присвоєння адрес на законодавчому рівні.

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

Кількісними показниками результативності дії регуляторного акта є:

— кількість поданих заяв щодо присвоєння, зміни чи впорядкування адреси;

— кількість прийнятих рішень Харківською міською радою та Виконавчим комітетом Харківської міської ради щодо присвоєння, зміни чи впорядкування адрес;

— час, що знадобився для отримання рішення про присвоєння, зміни

чи впорядкування адрес (період від дати подання заяви до дати винесення рішення).

IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься

відстеження результативності дії регуляторного акта

Базове відстеження буде здійснено не пізніше 11 місяців після прийняття регуляторного акта. Повторне відстеження буде проводитися через рік після проведення базового.

Періодичне відстеження буде проводитись раз на три роки після повторного відстеження.

Метод проведення відстеження результативності — статистичний.

Вид даних — статистичні дані.

У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань шляхом проведення аналізу показників дії цього акта, ці питання буде усунуто внесенням відповідних змін.

Директор Департаменту територіального контролю Харківської міської ради О. Л. Калина