Аналіз регуляторного впливу до рішення сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого комунального майна»
Аналіз регуляторного впливу
до рішення сесії Харківської міської ради 7 скликання «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого комунального майна»
Аналіз регуляторного впливу розроблений на виконання вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 № 1160‑ІV та Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308-2004‑п та визначає правові і організаційні засади реалізації проекту ухвали міської ради «Про затвердження Порядку надання орендарю згоди орендодавця на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого комунального майна» (надалі — проект рішення) як регуляторного акта.
1. Визначення проблеми
07.03.2018 набув чинності Закон України «Про приватизацію державного і комунального майна». Законом передбачено право орендаря на викуп орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) за ціною, визначеною за результатами його незалежної оцінки, якщо виконуються умови, передбачені Законом. Однією з таких умов є одержання орендарем письмової згоди орендодавця на здійснення невід’ємних поліпшень, які надають йому право на приватизацію майна шляхом викупу. Станом на сьогодні процедура надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід'ємних поліпшень нежитлових приміщень не врегульована чинним законодавством України. З метою вирішення цієї проблеми та з врахуванням змін у чинному законодавстві України підготовлений проект рішення сесії Харківської міської ради «Про затвердження надання орендарю згоди на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого комунального майна», який спрямований на покращення фізичного стану орендованого майна, що перебуває у комунальної власності територіальної громади міста, та підвищення ефективності його використання, захист законних інтересів територіальної громади та суб’єктів господарювання і застосовується для реалізації орендарем норм ст. 18 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна».
Порядок надання орендарю згоди на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого комунального майна розроблено відповідно до Законів України «Про оренду державного та комунального майна», «Про приватизацію державного і комунального майна», Положення про оренду майна територіальної громади м. Харкова, затвердженого рішенням 14 сесії Харківської міської ради 7 скликання від 20.09.2017 № 755/17, Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686, з метою визначення процедури надання орендарю згоди на здійснення невід’ємних поліпшень орендованого комунального майна.
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) |
Так |
Ні |
Громадяни |
+ |
|
Держава (органи місцевого самоврядування) |
+ |
|
Суб’єкти господарювання, |
+ |
|
у тому числі суб'єкти малого підприємництва |
+ |
2. Цілі місцевого регулювання
Ціллю розроблення Порядку є забезпечення реалізації Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна», збереження та оновлення належних територіальній громаді об’єктів, створення додаткового механізму залучення на об’єкти комунальної власності ефективного власника, припинення зловживань з боку орендарів щодо використання амортизаційних відрахувань не за цільовим призначенням, проведення неякісних ремонтних робіт.
3. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
Визначення альтернативних способів досягнення цілей регулювання процедури та порядку відчуження майна, що є комунальною власністю територіальної громади:
Вид альтернативи |
Опис альтернативи |
Альтернатива 1 — не розробляти новий Порядок. Дану проблему залишити без змін |
Не відповідає вимогам статті 18 Закону України від 18 січня 2018 року № 2269‑VIII «Про приватизацію державного і комунального майна». Альтернатива є неприйнятною |
Альтернатива 2 — розробка проекту нового Порядку та підготовка проекту рішення сесії Харківської міської ради |
Запропонований проект відповідає вимогам статті 18 Закону України від 18 січня 2018 року № 2269‑VIII «Про приватизацію державного і комунального майна». Забезпечує досягнення цілей державного регулювання |
Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей
Оцінка впливу на сферу інтересів міста:
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутні |
Не забезпечується збереження та оновлення належних територіальній громаді об’єктів. Не створено додаткового механізму залучення на об’єкти комунальної власності ефективного власника. Небезпека зловживань з боку орендарів щодо використання амортизаційних відрахувань не за цільовим призначенням, проведення неякісних ремонтних робіт |
Альтернатива 2 |
Буде досягнуто кінцевого результату поставленої цілі — унормування процедури надання орендарю згоди на здійснення поліпшень. Забезпечується збереження та оновлення належних територіальній громаді м. Харкова об’єктів. Зменшення зловживань орендарів стосовно здійснення неякісного ремонту орендованих об’єктів. Підвищення якості ремонтних робіт. Гарантія використання амортизаційних відрахувань за їх цільовим призначенням. Створюються умови для купівлі цих об’єктів ефективним власником |
Витрати на отримання згоди на здійснення невід’ємних поліпшень |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Не забезпечується досягнення цілей |
Відсутні |
Альтернатива 2 |
Забезпечує досягнення цілей державного регулювання. Задоволення інтересів територіальної громади в частині покращення технічного стану об’єктів нерухомого майна комунальної власності за рахунок коштів орендаря |
Відсутні |
Таблиця кількісних показників договорів оренди, укладених Управлінням комунальної майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради станом на 01.01.2018:
Орендарі |
Фізичні особи — підприємці |
Юридичні особи |
Загальна кількість договорів |
Кількість |
1389 |
1317 |
2706 |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання:
Вид альтернативи |
Вигоди |
Витрати |
Альтернатива 1 |
Відсутність витрат на виготовлення проектно-кошторисної документації та її експертизу для отримання згоди на здійснення невід’ємних поліпшень |
Неврегульованість процедури надання згоди на здійснення поліпшень, а також фіксації відповідних робіт, як наслідок — неможливість викупу (приватизації) орендованого майна |
Альтернатива 2 |
Урегулювання процедури надання згоди на здійснення поліпшень, а також фіксації відповідних робіт. Надання можливості викупу (приватизації) орендованого майна. Планування бізнесу та витрат з огляду на перспективу викупу майна |
Збільшення витрат суб’єктів господарювання як часових, так і фінансових (часові витрати на одержання додаткових документів та фінансові витрати, пов’язані з їх виготовленням) |
Показник |
Великі/ Середні |
Малі/ Мікро |
Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць (орієнтовно) |
216 |
2490 |
2706 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків |
8 |
92 |
100 |
4. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
За результатами опрацювання альтернативних способів досягнення цілей державного регулювання здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 |
1 |
Невизначеність процедури надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого майна територіальної громади м.Харкова |
Альтернатива 2 |
4 |
Найбільш оптимально — визначення процедури надання орендарю згоди орендодавця на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого майна територіальної громади |
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) |
Витрати (підсумок) |
Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 |
Не забезпечується досягнення цілей |
Відсутні. |
Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання |
Альтернатива 2 |
Створення умов для покращення технічного стану об’єктів нерухомого майна комунальної власності за рахунок коштів орендаря. Економія бюджетних коштів надасть можливість їх спрямування за іншими статтями |
Вбачаються. Свідомі витрати орендарів за їх бажанням та вибором. |
Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв`язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики. Затвердження такого регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи |
Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 |
Цей спосіб не може бути застосований, оскільки не дасть змоги досягти поставлених цілей |
Х |
Альтернатива 2 |
Розроблення проекту є єдиним оптимальним способом у досягненні зазначених цілей |
Має місто ризик впливу зовнішніх чинників на дію даного акта таких як: зміни діючого законодавства, які можуть безпосередньо вплинути на фінансово‑господарську діяльність, прискорення або уповільнення темпів економічного зростання, соціально-політичні впливи та таке інше |
5. Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Проектом рішення пропонується досягти мету реалізації орендарем норм ст. 18 Закону України «Про приватизацію державного і комунального майна» та покращити фізичний стан орендованого майна, а саме передбачається: унормувати процедуру надання орендарю згоди орендодавця комунального майна на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого майна (будівлі, споруди, нежитлового приміщення) введенням дієвого механізму для забезпечення звітності орендаря перед орендодавцем щодо виконаних робіт та здійснення їх оплати, що, з одного боку, орендареві гарантується можливість викупу орендованого майна за певних умов, з іншого — територіальній громаді м. Харкова, як власнику, гарантується збереження та поліпшення належного їй майна.
6. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої
влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги
У зв’язку з тим, що питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, становить 92 %, розрахунок витрат на запровадження державного регулювання здійснено згідно з М‑Тестом, викладеному у додатку до цього Аналізу регуляторного впливу.
7. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Термін дії регуляторного акта необмежений у часі. Зміна терміну дії регуляторного акта можлива у разі прийняття змін до нього, прийняття змін у нормативно-правових актах, що мають вищу юридичну силу, які стосуються зазначеної сфери регулювання, або визнання його таким, що втратив чинність.
8. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Для даного регуляторного акта було визначено декілька вимірювальних показників результативності регуляторного акта, які безпосередньо пов’язані із цілями регуляторного акта та мають числовий вимір та прогнозні значення:
— кількість наданих орендодавцями згод на здійснення невід’ємних поліпшень;
— кількість відмов орендарям щодо здійснення невід’ємних поліпшень;
— вартість здійснених орендарями невід’ємних поліпшень.
Зміни, що пропонуються, поширюватимуться на орендарів всіх організаційно-правових форм та орендодавців майна.
Проект рішення було оприлюднено з метою обговорення та отримання від суб'єктів господарювання зауважень та пропозицій.
Дія даного регуляторного акта поширюється на невизначене коло суб'єктів господарювання та/або фізичних осіб (територія дії акта — місто Харків).
Розмір надходжень до місцевого бюджету збільшиться.
Розмір коштів та часу, що витрачатимуться суб'єктами господарювання та/або фізичними особами, збільшиться.
На підставі порівняння цих показників та отриманих у подальшому даних (при проведенні базового, повторного та періодичних відстежень), можна буде зробити висновок про досягнення очікуваних результатів та досягнення цілей регулювання.
9. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта.
Відстеження результативності дії Порядку надання орендарю згоди на здійснення невід'ємних поліпшень орендованого комунального майна, у разі прийняття, буде здійснюватися Управлінням комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради у строки, визначені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 308 від 11.03.2004 (із змінами та доповненнями).
Базове відстеження результативності дії регуляторного акта буде здійснено протягом року після прийняття рішення.
Повторне відстеження буде проводитися через рік після проведення базового.
Періодичне відстеження буде проводитись раз на три роки після повторного відстеження на підставі даних звітів про кількість укладених договорів купівлі-продажу та розміру надходжень від приватизації до місцевого бюджету.
Метод проведення відстеження результативності — статистичний.
Вид даних — статистичні дані.
Начальник Управління комунального майна та приватизації В. М. Солошкін
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 26 травня 2018 по 30 жовтня 2018.
Вид консультації (публічні консультації прямі/ |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
Консультування з представниками Фонду державного майна України |
3 |
Визначення доцільності ухвалення регуляторного акта з урахуванням вимог Законів України «Про оренду державного та комунального майна», «Про приватизацію державного та комунального майна» та Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686 |
Органи місцевого самоврядування інших міст України (Львів, Київ, Ізюм, Красноград) |
4 |
Визначення доцільності ухвалення регуляторного акта з урахуванням вимог Законів України «Про оренду державного та комунального майна», «Про приватизацію державного та комунального майна» та Порядку надання орендарю згоди орендодавця державного майна, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 25.05.2018 № 686 |
Опитування суб’єктів господарювання |
66 |
Визначено кількість часу та коштів на виконання вимог регулювання. Надано пропозиції щодо вдосконалення розробленого проекту акта |
Усього осіб |
73 |
2. Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
Кількість суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання: 2706 (одиниць), у тому числі суб’єкти малого підприємництва 2490 (одиниць); питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив ~ 92 (відсотки) (відповідно до таблиці «Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання»).
3. Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання
№ з/п |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) |
Періодичні (за наступний рік) |
Витрати за п’ять років |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
||||
1 |
Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) |
— |
— |
— |
2 |
Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
— |
— |
— |
3 |
Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати — витратні матеріали) |
— |
— |
— |
4 |
Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) |
— |
— |
— |
5 |
Інші процедури (вартість замовлення кошторису та звіту за результатами експертизи кошторисної частини проектної документації на здійснення невід’ємних поліпшень) |
5 750 грн (орієнтовний мінімум, в залежності від складності та кількості робіт за кошторисом) |
Х |
5 750 грн |
6 |
Разом, гривень Формула: (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) |
5 750 грн |
Х |
5 750 грн |
7 |
Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
2490 |
||
8 |
Сумарно, гривень Формула: відповідний стовпчик «разом» Х кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання (рядок 6 Х рядок 7) |
14 317 500,00 грн |
Х |
14 317 500,00 грн |
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування Розрахунок вартості 1 людино-години: Норма робочого часу на 2018 рік становить при 40‑годинному робочому тижні — 1993,0 години (норми тривалості робочого часу на 2018 рік розроблені редакцією Дт-Кт у зв’язку з відсутністю відповідного листа Міністерства праці та соціальної політики України з урахуванням змін, внесених Законом від 16.11.2017 № 2211‑VIII та відповідно до статті 73 КЗпП). Використовується мінімальний розмір заробітної плати. За Законом України середній мінімальний щомісячний розмір заробітної плати з 01.01.2018 становить 3723,00 грн та 22,41 грн у погодинному розмірі (Закон України від 07.12.2017 № 2246‑VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік») |
||||
9 |
Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання |
5,29 грн |
Х |
5,29 грн |
9.1 |
знайти регуляторний акт в мережі Інтернет та ознайомитись з його змістом (15 хв) |
5,29 грн |
Х |
5,29 грн |
10 |
Процедури організації виконання вимог регулювання |
142,78 грн |
Х |
142,78 грн |
10.1 |
підготовка пакету документів, що додаються до заяви (6,25 год.) |
132,20 грн |
Х |
132,20 грн |
10.2 |
Заповнення звернення (15 хв.) |
5,29 грн |
Х |
5,29 грн |
10.3 |
Подання пакету документів разом із зверненням для розгляду (15 хв.) |
5,29 грн |
Х |
5,29 грн |
11 |
Процедури офіційного звітування |
— |
— |
— |
12 |
Процедури щодо забезпечення процесу перевірок |
21,15 грн |
Х |
21,15 |
13 |
Інші процедури |
— |
— |
— |
14 |
Разом, гривень (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13) |
169,22 грн |
Х |
169,22 грн |
15 |
Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
2490 |
||
16 |
Сумарно, гривень (рядок 14 Х рядок 15) |
421 357,80 грн |
Х |
421 357,80 грн |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
Державне регулювання рішення не передбачає утворення нового державного органу (або нового структурного підрозділу діючого органу).
Орган, для якого здійснюється розрахунок вартості адміністрування Харківська міська рада, а саме: Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна.
Процедура регулювання суб'єктів малого підприємництва (розрахунок на одного типового суб'єкта господарювання малого підприємництва — за потреби окремо для суб'єктів малого та мікропідприємництв) |
Планові витрати часу на процедуру, год |
Вартість часу співробітника органу державної влади відповідної категорії (заробітна плата), грн/год |
Оцінка кількості процедур за рік, що припадають на одного суб'єкта |
Оцінка кількості суб'єктів, що підпадають під дію процедури регулювання |
Витрати на адміністрування регулювання (за рік), гривень |
1. Облік суб’єкта господарювання, що перебуває у сфері регулювання (занесення до бази даних) |
0,5 |
70,1 (з розрахунком 12337,64 грн на місяць) |
1 |
2490 |
87 274,50 |
2. Поточний контроль за суб'єктом господарювання, що перебуває у сфері регулювання, у тому числі: |
3,5 |
70,1 |
1 |
2490 |
610 921,50 |
Перевірка чинності договору оренди, заборгованості з орендної плати, виконання інших умов договору |
1 |
70,1 |
1 |
2490 |
174 549,00 |
Виїзні перевірки для складання акта обстеження об’єкта оренди |
2,5 |
70,1 |
1 |
2490 |
436 372,50 |
3. Підготовка, затвердження та опрацювання одного окремого акта про порушення вимог регулювання |
— |
— |
— |
— |
— |
4. Реалізація одного окремого рішення щодо порушення вимог регулювання |
— |
— |
— |
— |
— |
5. Оскарження одного окремого рішення суб’єктами господарювання |
— |
— |
— |
— |
— |
6. Підготовка звітності за результатами регулювання |
0,25 год. |
70,1 |
1 |
2490 |
43 637,25 |
7. Інші адміністративні процедури: |
4,49 год. |
70,1 |
1 |
2490 |
783 725,01 |
7.1 прийняття, реєстрація заяви |
0,25 год. |
70,1 |
1 |
2490 |
43 637,25 |
7.2. передача виконавцю наданого пакету документів |
5 хв. (0,08 год.) |
70,1 |
1 |
2490 |
13 963,92 |
7.3. перевірка наданого пакету документів |
2 год. |
70,1 |
1 |
2490 |
349 098,00 |
7.4. у разі виявлення недоліків повернення на доопрацювання, відмова у разі наявності підстав |
0,5 год. |
70,1 |
1 |
2490 |
87 274,50 |
7.5. підготовка проекту розпорядження, його візування, реєстрація |
1,5 год. |
70,1 |
1 |
2490 |
261 823,50 |
7.6. видача орендарю, балансоутримувачу примірника розпорядження з супровідним листом |
10 хв. (0,16 год.) |
70,1 |
1 |
2490 |
27 927,84 |
Разом за рік |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 525 558,26 |
Сумарно за п'ять років |
Х |
Х |
Х |
Х |
1 525 558,26 |
4. Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
№ з/п |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
За п’ять років |
1 |
Оцінка «прямих» витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання |
14 317 500,00 грн |
14 317 500,00 грн |
2 |
Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування |
421 357,80 грн |
421 357,80 грн |
3 |
Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання |
14 738 857,80 грн |
14 738 857,80 грн |
4 |
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва |
1 525 558,26 грн |
1 525 558,26 грн |
5 |
Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання |
16 264 416,06 грн |
16 264 416,06 грн |
5. Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
Для суб’єктів господарювання коригуючим (пом’якшувальним) заходом у цьому випадку є те, що витрати по виготовленню документації, необхідної для здійснення невід’ємних поліпшень комунального майна, що перебуває в оренді, спрямовані на підвищення техніко-економічних можливостей об’єкта оренди, що приведе в майбутньому до збільшення економічних вигід.
Начальник Управління комунального майна та приватизації В. М. Солошкін